– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar kan briljera på jobbet

Har du barn? Så här använder du dina föräldratalanger för att bli en stjärna på jobbet.

– Om alla föräldrar överförde sina färdigheter hemifrån rakt in på sina arbetsplatser så skulle det vara många företag som upptäckte hur många supertalanger som finns bland de anställda, säger Helene Colak.

Hon är föräldracoach som jobbar med rekrytering i Malmö. Många föräldrar – och deras arbetsplatser – skulle vinna på om deras färdigheter med barnen överfördes till jobbet, menar hon.
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, även om väldigt få ser det så. Som förälder lär du dig att ta ansvar, delegera, hantera konflikter, hålla många bollar i luften, utveckla både dig själv och dina barn och framför allt så lär du dig att bli en fantastisk coach. Det är precis de egenskaper som många företag efterfrågar.

Om du vill ta med dig färdigheter från föräldraskapet in i jobbet är första steget att först inse hur värdefulla dessa kunskaper är – och sedan kopiera smarta grejer hemifrån till jobbet.
– Hur ger du exempelvis feedback till dina barn? Har du en metod som fungerar där, testa den på jobbet. Och om det uppstår ett hinder på arbetsplatsen, fundera på hur du skulle ha löst en liknande situation med barnen. Det som funkar på en treåring funkar oftast också på en trettioåring.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Har du ditt drömjobb men känner dig ändå uttråkad? Det kan bero på att organisationen runtomkring dig fungerar dåligt, enligt en ny studie.

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Klart att du ska be om ursäkt om du har begått ett misstag eller liknande som påverkar dina kollegor negativt, för det vet vi att det finns en hel del som b

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

En bra projektledare är guld värd på arbetsmarknaden. Elisabeth Kamél, expert på projektledning, tipsar om hur du blir det.

Fler artiklar inom På jobbet