Annons
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar kan briljera på jobbet

Har du barn? Så här använder du dina föräldratalanger för att bli en stjärna på jobbet.

– Om alla föräldrar överförde sina färdigheter hemifrån rakt in på sina arbetsplatser så skulle det vara många företag som upptäckte hur många supertalanger som finns bland de anställda, säger Helene Colak.

Hon är föräldracoach som jobbar med rekrytering i Malmö. Många föräldrar – och deras arbetsplatser – skulle vinna på om deras färdigheter med barnen överfördes till jobbet, menar hon.
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, även om väldigt få ser det så. Som förälder lär du dig att ta ansvar, delegera, hantera konflikter, hålla många bollar i luften, utveckla både dig själv och dina barn och framför allt så lär du dig att bli en fantastisk coach. Det är precis de egenskaper som många företag efterfrågar.

Om du vill ta med dig färdigheter från föräldraskapet in i jobbet är första steget att först inse hur värdefulla dessa kunskaper är – och sedan kopiera smarta grejer hemifrån till jobbet.
– Hur ger du exempelvis feedback till dina barn? Har du en metod som fungerar där, testa den på jobbet. Och om det uppstår ett hinder på arbetsplatsen, fundera på hur du skulle ha löst en liknande situation med barnen. Det som funkar på en treåring funkar oftast också på en trettioåring.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Kontoret där ingen har egen plats

Kontoret där ingen har egen plats

Tänk kreativt vid biljardbordet. Fokusera i ett tyst rum. När Bisnode flyttade in i nya lokaler hoppade de på trenden med aktivitetsbaserade kontor.

Så mycket ska du jobba varje dag

Så mycket ska du jobba varje dag

Är det mycket på jobbet? Ta en paus. Enligt en ny studie är de effektivaste personerna de som varvar 52 minuters jobb med 17 minuters vila.

Borde inte rekryteraren ringa efter intervjun?

Borde inte rekryteraren ringa efter intervjun?

Hör det inte till allmän hyfs att ringa upp en person som varit på intervju? Och vad ska jag göra om chefen blundar för mobbing på arbetsplatsen? Metrojobbs HR-expert Annika Ahnlund, som även driver HR-bloggen, svarar. 

Arbetsmiljön som sänker produktiviteten

Arbetsmiljön som sänker produktiviteten

Nu är det bevisat. Arbetsmiljön har en direkt påverkan på företags produktivitet. - Lyssna på personalen, om de upplever ett problem så fixa det, säger professor Ulf Johanson.

Fler artiklar inom På jobbet