– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar kan briljera på jobbet

Har du barn? Så här använder du dina föräldratalanger för att bli en stjärna på jobbet.

– Om alla föräldrar överförde sina färdigheter hemifrån rakt in på sina arbetsplatser så skulle det vara många företag som upptäckte hur många supertalanger som finns bland de anställda, säger Helene Colak.

Hon är föräldracoach som jobbar med rekrytering i Malmö. Många föräldrar – och deras arbetsplatser – skulle vinna på om deras färdigheter med barnen överfördes till jobbet, menar hon.
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, även om väldigt få ser det så. Som förälder lär du dig att ta ansvar, delegera, hantera konflikter, hålla många bollar i luften, utveckla både dig själv och dina barn och framför allt så lär du dig att bli en fantastisk coach. Det är precis de egenskaper som många företag efterfrågar.

Om du vill ta med dig färdigheter från föräldraskapet in i jobbet är första steget att först inse hur värdefulla dessa kunskaper är – och sedan kopiera smarta grejer hemifrån till jobbet.
– Hur ger du exempelvis feedback till dina barn? Har du en metod som fungerar där, testa den på jobbet. Och om det uppstår ett hinder på arbetsplatsen, fundera på hur du skulle ha löst en liknande situation med barnen. Det som funkar på en treåring funkar oftast också på en trettioåring.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Bazaren i Stockholm – här fick Rugeia sitt drömjobb

Bazaren i Stockholm – här fick Rugeia sitt drömjobb

På Bazaren på Kulturhuset i Stockholm samlas företag och skolor. Rugeia Al-Said tipsar om vad du ska tänka på som besökare.

Så ser drömkontoret ut – om svenskarna får bestämma

Så ser drömkontoret ut – om svenskarna får bestämma

Öppet kontorslandskap, aktivitetsbaserat kontor eller cellkontor – vi vet hur vi vill ha det.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Här finns Göteborgs allra billigaste lunch

Här finns Göteborgs allra billigaste lunch

Lunchpriserna i: Malmö Stockholm Metro har kartlagt priserna på över 100 lunchrestauranger. Så mycket kostar det i ditt kvarter.

Tecknen på att din chef är narcissist

Tecknen på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet