– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar kan briljera på jobbet

Har du barn? Så här använder du dina föräldratalanger för att bli en stjärna på jobbet.

– Om alla föräldrar överförde sina färdigheter hemifrån rakt in på sina arbetsplatser så skulle det vara många företag som upptäckte hur många supertalanger som finns bland de anställda, säger Helene Colak.

Hon är föräldracoach som jobbar med rekrytering i Malmö. Många föräldrar – och deras arbetsplatser – skulle vinna på om deras färdigheter med barnen överfördes till jobbet, menar hon.
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, även om väldigt få ser det så. Som förälder lär du dig att ta ansvar, delegera, hantera konflikter, hålla många bollar i luften, utveckla både dig själv och dina barn och framför allt så lär du dig att bli en fantastisk coach. Det är precis de egenskaper som många företag efterfrågar.

Om du vill ta med dig färdigheter från föräldraskapet in i jobbet är första steget att först inse hur värdefulla dessa kunskaper är – och sedan kopiera smarta grejer hemifrån till jobbet.
– Hur ger du exempelvis feedback till dina barn? Har du en metod som fungerar där, testa den på jobbet. Och om det uppstår ett hinder på arbetsplatsen, fundera på hur du skulle ha löst en liknande situation med barnen. Det som funkar på en treåring funkar oftast också på en trettioåring.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Hungrig eller sötsugen på jobbet? Här är de bästa tipsen

Hungrig eller sötsugen på jobbet? Här är de bästa tipsen

Kurrar magen tidigt på förmiddagen eller känner du dig energilös på jobbet? Här är dietisten Sofia Antonssons bästa tips för hur du håller dig på topp hela

Karriärcoachen svarar:

Karriärcoachen svarar: "Måste jag alltid vara uppkopplad på jobbet?"

Att ständigt vara anträffbar i alla möjliga kanaler kan gå ut över ditt arbete. Nina Jansdotter tipsar hur du hanterar kraven.

Här är de minst stressiga jobben

Här är de minst stressiga jobben

Att undvika stress på jobbet kanske är omöjligt, men enligt Careercast finns det några yrken som ger mindre stresspåslag än många andra. Men stress på jobbe

Fler artiklar inom På jobbet