Annons
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar kan briljera på jobbet

Har du barn? Så här använder du dina föräldratalanger för att bli en stjärna på jobbet.

– Om alla föräldrar överförde sina färdigheter hemifrån rakt in på sina arbetsplatser så skulle det vara många företag som upptäckte hur många supertalanger som finns bland de anställda, säger Helene Colak.

Hon är föräldracoach som jobbar med rekrytering i Malmö. Många föräldrar – och deras arbetsplatser – skulle vinna på om deras färdigheter med barnen överfördes till jobbet, menar hon.
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, även om väldigt få ser det så. Som förälder lär du dig att ta ansvar, delegera, hantera konflikter, hålla många bollar i luften, utveckla både dig själv och dina barn och framför allt så lär du dig att bli en fantastisk coach. Det är precis de egenskaper som många företag efterfrågar.

Om du vill ta med dig färdigheter från föräldraskapet in i jobbet är första steget att först inse hur värdefulla dessa kunskaper är – och sedan kopiera smarta grejer hemifrån till jobbet.
– Hur ger du exempelvis feedback till dina barn? Har du en metod som fungerar där, testa den på jobbet. Och om det uppstår ett hinder på arbetsplatsen, fundera på hur du skulle ha löst en liknande situation med barnen. Det som funkar på en treåring funkar oftast också på en trettioåring.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Hennes jobb - att bekämpa ebola

Hennes jobb - att bekämpa ebola

I höstas åkte svenska sjuksköterskan Birte Abild till Sierra Leone för att bekämpa ebola. - Jag vill bidra och göra skillnad, det var därför jag blev sjuksköterska, säger hon.

Så blir du mer effektiv på jobbet

Så blir du mer effektiv på jobbet

Hur du organiserar ditt arbete spelar stor roll för hur mycket du får gjort och hur mycket energi du måste lägga ner på det. Här kommer tio tips från effektivitetscoachen Patrik Sandberg på Företagscoach Sandberg.

Därför finns det så många dåliga chefer

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Därför skvallrar vi på jobbet - och så gör du när det blir för negativt

Därför skvallrar vi på jobbet - och så gör du när det blir för negativt

Skvaller på jobbet kan vara både bra och dåligt. Men hur ska jag hantera det om det blir för negativt? Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar.

Fler artiklar inom På jobbet