Daniel Blomqvist, Michael Axelsson, Moa Nandorf, Johan Håkans, Mattias Hällkvist och Magnus Jacobson på IT-företaget Wunderkraut där man prioriterar
lagarbete. – Skype i all ära, men mycket av den snabba ”lilla” kommunikationen går förlorad, säger utvecklaren Moa Nandorf.
Daniel Blomqvist, Michael Axelsson, Moa Nandorf, Johan Håkans, Mattias Hällkvist och Magnus Jacobson på IT-företaget Wunderkraut där man prioriterar lagarbete. – Skype i all ära, men mycket av den snabba ”lilla” kommunikationen går förlorad, säger utvecklaren Moa Nandorf.
Foto: Marie Kjellander

Nu är det inne att jobba tillsammans

Två retrotrender breder ut sig i arbetslivet. Trend 1: Det är inne jobba tillsammans igen (fysiskt, ej via Skype). Trend 2: ”Effektivitet” är inte alls lika viktigt.

Den som går i täten för retrotänket är Marissa Mayer, vd på Yahoo som chockade sina medarbetare när hon plötsligt förbjöd dem att jobba hemifrån.

– Människor är mer produktiva i enskildhet, men samarbetar bättre och är mer innovativa när de är tillsammans, underströk hon på en konferens nyligen.

Att de enskilda medarbetarna får gjort mindre i kaoset på kontoret är alltså ett pris hon väljer att betala. Hon ser nytänkande och innovation som mer kritiskt för verksamheten.

IT-företaget Wunderkraut är en av alla svenska arbetsplatser som sätter teamets nära samarbete först: 

– För teamgemenskapen tror jag att det gör en hel del att sitta tillsammans. Vi skämtar, skrattar och driver en hel del med varandra – ibland rått, men alltid hjärtligt. Skype i all ära, men mycket av den snabba ”lilla” kommunikationen går förlorad, säger utvecklaren Moa Nandorf.

Michael Göthe är specialist på att göra arbetsteam högpresterande och har de senaste tio åren coachat cirka 200 team i Europa, Asien, Australien och USA.

– Det finns många studier som visar på att ”face 2 face”-kommunikation är överlägset. Visst finns det även exempel på virtuella team som har blivit högpresterande men de är mer undantagsfall.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet