Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de 
saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Foto: Marie Kjellander

Hitta lösningarna i stället för att klaga

Är du missnöjd på jobbet? Det första steget att uppnå en förändring är att sluta klaga – och i stället börja önska.

– Klagomål är ett gift som sprider sig. När vi klagar dras ofta några kolleger in i jargongen och en illusion av samhörighet skapas. Men det är ingen konstruktiv samhörighet och den förändring vi vill se uppstår sällan, utan snarare leder klagandet till stagnering, säger karriärcoachen Cecilia Kärvegård, aktuell med boken ”Rockstjärnestatus – guldkant i din vardag” om vikten av att skifta perspektiv på jobbet, från klagomål till önskemål.

En önskemålsbaserad strategi handlar om att fokusera på vad man vill uppnå. 

– Fundera över hur du vill ha det när något inte fungerar tillfredsställande. Det vanliga är tyvärr att vi människor ägnar mycket mer tid åt att älta vad som är dåligt än att sätta ord på det vi önskar – trots att det är lättare för mottagaren att ta till sig önskemål än kritik.

På teleoperatören 3 har kundserviceavdelningen Savedesk jobbat mycket med hur man tacklar interna problem. Resultatet har blivit en ökad känsla av att lösa saker tillsammans:

– Alla har lärt sig att det går snabbare att vara med och lösa frågan än att tjata, säger Simon Vestling, ansvarig på avdelningen.

– Att ta upp utmaningar är nödvändigt, men diskussioner om lösningar ska få mest tid. ”Vad kan jag göra för att förbättra något i den här frågan?” Den frågan ställer vi oss själva först.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Drömmer du om att gå en kurs eller lära dig ett nytt datorprogram som kan göra dig till en bättre/starkare medarbetare? Fråga din chef!

Funderar du på att ta tjänstledigt? Så funkar det!

Funderar du på att ta tjänstledigt? Så funkar det!

Du har en laglig rätt att ta tjänstledigt för att exempelvis plugga, men inte för att resa jorden runt.

Har du ett för stort kontrollbehov?

Har du ett för stort kontrollbehov?

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum,...

Fler artiklar inom Personlig utveckling