Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de 
saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Foto: Marie Kjellander

Hitta lösningarna i stället för att klaga

Är du missnöjd på jobbet? Det första steget att uppnå en förändring är att sluta klaga – och i stället börja önska.

– Klagomål är ett gift som sprider sig. När vi klagar dras ofta några kolleger in i jargongen och en illusion av samhörighet skapas. Men det är ingen konstruktiv samhörighet och den förändring vi vill se uppstår sällan, utan snarare leder klagandet till stagnering, säger karriärcoachen Cecilia Kärvegård, aktuell med boken ”Rockstjärnestatus – guldkant i din vardag” om vikten av att skifta perspektiv på jobbet, från klagomål till önskemål.

En önskemålsbaserad strategi handlar om att fokusera på vad man vill uppnå. 

– Fundera över hur du vill ha det när något inte fungerar tillfredsställande. Det vanliga är tyvärr att vi människor ägnar mycket mer tid åt att älta vad som är dåligt än att sätta ord på det vi önskar – trots att det är lättare för mottagaren att ta till sig önskemål än kritik.

På teleoperatören 3 har kundserviceavdelningen Savedesk jobbat mycket med hur man tacklar interna problem. Resultatet har blivit en ökad känsla av att lösa saker tillsammans:

– Alla har lärt sig att det går snabbare att vara med och lösa frågan än att tjata, säger Simon Vestling, ansvarig på avdelningen.

– Att ta upp utmaningar är nödvändigt, men diskussioner om lösningar ska få mest tid. ”Vad kan jag göra för att förbättra något i den här frågan?” Den frågan ställer vi oss själva först.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Vem är egentligen en säljare? Enligt säljexperten Ulla-Lisa Thordén är svaret på den frågan ”alla”.

Så blir du en bättre lyssnare

Så blir du en bättre lyssnare

Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter kommer med sina bästa lyssnarknep som gör dig bättre på jobbet och i vardagen.

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

Enligt Clara Löfvenhamn, som är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen, måste vi gå utanför vårt eget ego för att bli bättre på att hantera kritik.

Så blir du en mästare på att gå utanför din trygghetszon

Så blir du en mästare på att gå utanför din trygghetszon

Ricardo Koanuka är coach inom personalutveckling och ger sina bästa tips för hur du vågar tänja på gränserna och göra det som känns jobbigt.

Fler artiklar inom Personlig utveckling