Annons
Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de 
saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Foto: Marie Kjellander

Hitta lösningarna i stället för att klaga

Är du missnöjd på jobbet? Det första steget att uppnå en förändring är att sluta klaga – och i stället börja önska.

– Klagomål är ett gift som sprider sig. När vi klagar dras ofta några kolleger in i jargongen och en illusion av samhörighet skapas. Men det är ingen konstruktiv samhörighet och den förändring vi vill se uppstår sällan, utan snarare leder klagandet till stagnering, säger karriärcoachen Cecilia Kärvegård, aktuell med boken ”Rockstjärnestatus – guldkant i din vardag” om vikten av att skifta perspektiv på jobbet, från klagomål till önskemål.

En önskemålsbaserad strategi handlar om att fokusera på vad man vill uppnå. 

– Fundera över hur du vill ha det när något inte fungerar tillfredsställande. Det vanliga är tyvärr att vi människor ägnar mycket mer tid åt att älta vad som är dåligt än att sätta ord på det vi önskar – trots att det är lättare för mottagaren att ta till sig önskemål än kritik.

På teleoperatören 3 har kundserviceavdelningen Savedesk jobbat mycket med hur man tacklar interna problem. Resultatet har blivit en ökad känsla av att lösa saker tillsammans:

– Alla har lärt sig att det går snabbare att vara med och lösa frågan än att tjata, säger Simon Vestling, ansvarig på avdelningen.

– Att ta upp utmaningar är nödvändigt, men diskussioner om lösningar ska få mest tid. ”Vad kan jag göra för att förbättra något i den här frågan?” Den frågan ställer vi oss själva först.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

De tjänar på att prata om känslor

De tjänar på att prata om känslor

Är det i fösta hand uppgifterna eller relationerna som driver jobbprojekt framåt? För de här tjejerna är svaret givet. ”Vi låter alltid relationerna komma först”.

Lär dig att hantera  en upprörd kollega

Lär dig att hantera en upprörd kollega

Hur kan du egentligen hantera en riktigt, riktigt upprörd kollega, kund eller chef? Ett misstag är att be personen att lugna sig.

Social kompetens är inte att vara pratglad

Social kompetens är inte att vara pratglad

Social kompetens står högt i kurs hos många företag. Men det betyder inte att du måste vara ett mingelproffs. 

Fler företag tar  in lek på jobbet

Fler företag tar in lek på jobbet

Att leka på jobbet är trendigt. Nya studier visar dessutom hur leken i arbetet stärker medarbetarnas kreativitet och arbetslust. 

Fler artiklar inom Personlig utveckling