Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de 
saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Simon Vestling, ansvarig på teleoperatören 3:s kundserviceavdelning Savedesk, med delar av sitt team. Här löser de saker tillsammans i stället för att fastna i klagofällan.
Foto: Marie Kjellander

Hitta lösningarna i stället för att klaga

Är du missnöjd på jobbet? Det första steget att uppnå en förändring är att sluta klaga – och i stället börja önska.

– Klagomål är ett gift som sprider sig. När vi klagar dras ofta några kolleger in i jargongen och en illusion av samhörighet skapas. Men det är ingen konstruktiv samhörighet och den förändring vi vill se uppstår sällan, utan snarare leder klagandet till stagnering, säger karriärcoachen Cecilia Kärvegård, aktuell med boken ”Rockstjärnestatus – guldkant i din vardag” om vikten av att skifta perspektiv på jobbet, från klagomål till önskemål.

En önskemålsbaserad strategi handlar om att fokusera på vad man vill uppnå. 

– Fundera över hur du vill ha det när något inte fungerar tillfredsställande. Det vanliga är tyvärr att vi människor ägnar mycket mer tid åt att älta vad som är dåligt än att sätta ord på det vi önskar – trots att det är lättare för mottagaren att ta till sig önskemål än kritik.

På teleoperatören 3 har kundserviceavdelningen Savedesk jobbat mycket med hur man tacklar interna problem. Resultatet har blivit en ökad känsla av att lösa saker tillsammans:

– Alla har lärt sig att det går snabbare att vara med och lösa frågan än att tjata, säger Simon Vestling, ansvarig på avdelningen.

– Att ta upp utmaningar är nödvändigt, men diskussioner om lösningar ska få mest tid. ”Vad kan jag göra för att förbättra något i den här frågan?” Den frågan ställer vi oss själva först.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

Enligt Clara Löfvenhamn, som är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen, måste vi gå utanför vårt eget ego för att bli bättre på att hantera kritik.

Fler artiklar inom Personlig utveckling