Jonne Kodu är systemutvecklare som ofta kände sig stressad av att tiden inte räckte till. Men efter lite avbrotts-
reparation har han blivit mer harmonisk och mer effektiv.
Jonne Kodu är systemutvecklare som ofta kände sig stressad av att tiden inte räckte till. Men efter lite avbrotts- reparation har han blivit mer harmonisk och mer effektiv.
Foto: Urban Brådhe

Avbrottsreparera dina arbetsdagar

Vill du spara tid och bli mindre stressad under arbetsveckan? Ta tag i avbrotten.  Jonne ”avbrottsreparerade” sin jobbvecka.

Avbrott under arbetsdagen – alltifrån sms, dörrknackningar, telefonsamtal och mejl till att ”sticka emellan” med en sak eller oväntade omprioriteringar – gör att vi tappar både tempo och koncentration.

Att först komma upp i fart med en uppgift, sedan tvärbromsa, och därefter växla upp igen, för att sedan stanna igen, gör att flytet försvinner. 

– Det tar genomsnitt 45–90 sekunder innan vi är 100 procent inne i uppgiften igen, säger effektivitetsexperten Patrik Sandberg.

I värsta fall börjar vi göra helt andra saker och skjuta på det som borde bli gjort.

– Det är vanans makt som styr oss att kolla mejl, sms och så vidare. Tio avbrott om dagen leder till en vecka förlorad tid per år. Den goda nyheten är att vanor går att bryta.

Jonne Kodu, systemutvecklare med kundansvar på IP-telefoniföretaget OptiMobile, upplevde förut att dygnets timmar inte räckte. Ofta kände hans sig stressad.

Efter att han avbrottsreparerade sina arbetsdagar är han mer harmonisk, balanserad och effektivare.

– Jag har minimerat frekvensen av många avbrott i mitt jobb, och gör dem kortare. Till exempel buntar jag numera ihop olika typer av frågor, vilket minskar behovet av många möten och samtal. Och jag använder inte längre avbrott som ursäkt för att börja med något annat än det jag har planerat. 

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Därför skjuter du upp saker till sista sekund - och så tar du tag i problemet

Därför skjuter du upp saker till sista sekund - och så tar du tag i problemet

Skjuter du ofta upp saker till sista minuten? Att ”prokrastinera”, som det kallas, kan ställa till med stress och problem.

Så blir du mer socialt kompetent

Så blir du mer socialt kompetent

Social kompetens är en hett eftertraktad förmåga i arbetslivet. Men vad är det för något? Och går det att öva upp? Experten tipsar.

Så sätter hjärnan krokben för karriären

Så sätter hjärnan krokben för karriären

Uråldriga instinkter ställer ofta till det när vi ska fatta beslut. Hjärnforskaren Katarina Gospic tipsar om vanliga fallgropar och hur du undviker dem.

Så hanterar du kollegor som dissar dina idéer

Så hanterar du kollegor som dissar dina idéer

Arbetskamraterna försöker ofta lägga locket på mina kreativa idéer. Varför är det så, och vad kan jag göra åt saken?

Fler artiklar inom Personlig utveckling