Annons
Bartendern Mikki Kostic försöker alltid hjälpa sina arbetsgivare att hitta ersättare om han själv inte kan jobba.
– Jag har ett stort kontaktnät, säger han.
Bartendern Mikki Kostic försöker alltid hjälpa sina arbetsgivare att hitta ersättare om han själv inte kan jobba. – Jag har ett stort kontaktnät, säger han.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Bästa tipset för att klättra: Var generös

Vill du få fler möjligheter i karriären, tjäna mer och må bättre? Hjälp andra.

De som lyckas bäst i arbetslivet är de mest generösa, visar forskningen.

– Du behöver inte bli Moder Teresa. Det handlar om att ge av sin tid, energi, kunskap, idéer och kontakter, säger Adam Grant, professor i organsiationspsykologi och författare till boken ”Give and take”.

Boken går igenom forskning där tre olika typer av attityder på jobbet har kartlagts:

Den tagande attityden: Innebär att du ser till att få rejält tillbaka om du gör en insats. Du vill själv få ut mer än vad det kostar.

Den matchande attityden: Du hjälper till om du kan förvänta dig lika mycket tillbaka.

Den givande attityden: Här är kostnadskalkylen annorlunda. Om vinsten -- för andra -- överträffar kostnaden för dig känns det som en bra deal att hjälpa till.

När tester har genomförts bland de mest framgångsrika i olika yrkesgrupper har det visat sig att de flesta i dessa toppskikt är ”givare”. 

-- Exempelvis bland toppsäljarna sålde denna grupp 50 procent mer årligen än  ”tagarna” och ”matcharna”.

Mikki Kostic är frilansande bartender på bland annat Slagshuset i Malmö och tror stenhårt på generositet i stort och smått:

-- Om jag till exempel blir tillfrågad om jobb, men är bokad på annat, försöker jag själv hjälpa personalansvarige att hitta någon annan. Jag har ett stort kontaktnät och hjälper gärna till.

Så leder generositet till framgång

Se upp för fällan

Givarna är högst representerade bland de mest framgångsrika i olika yrkesgrupper -- men också bland dem som tjänar sämst och blir mest utbrända. Att ge mycket till mottagare som antingen inte värdesätter eller får en effekt av dina insatser är en fälla.

Satsa på 5-minuterstjänster

5-minuterstjänsten handlar om att leta upp små, snabba saker du kan göra som har stor effekt för andra, till exempel introducera två personer för varandra som strävar åt samma mål, eller dela med dig av en specifik kunskap.

Bli hjälten

Ibland uppstår en situation på jobbet då en viss uppgift stinker. Ingen vill ta i den. Uppskattningen kommer att bli stor hos kolleger och chefen om du kliver fram. Ta uppgiften -- och hitta ett sätt att göra uppgiften meningsfull och intressant.

Källa: Boken "Give and take" av Adam Grant. Ett kostnadsfritt test som visar om du i första hand är en givare, tagare eller matchare finns på http://www.giveandtake.com/ 

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

Arbetsrättsexperten: så hanterar du arbetsgivare som inte skriver ut betyg eller följer företrädesrätten

Arbetsrättsexperten: så hanterar du arbetsgivare som inte skriver ut betyg eller följer företrädesrätten

Vad går det att göra åt en arbetsgivare som vägrar skriva ut ett betyg? Eller inte följer företrädesrätten vid återanställning? Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar svarar på läsarnas frågor.

Erik Ringertz är Årets Chef - så gjorde han karriär

Erik Ringertz är Årets Chef - så gjorde han karriär

Spring snabbast och gör mest. Först då kan du bli en ledare. Det säger Erik Ringertz, CEO för IT-konsultbolaget Netlight. Nyligen utsågs han till Årets Chef 2014. 

Svenskarna pigga på att byta jobb <br />- Jacob började plugga till läkare vid 35

Svenskarna pigga på att byta jobb
- Jacob började plugga till läkare vid 35

Svenskarna byter gärna karriär. Det visar flera undersökningar, bland annat från Manpower. En av dem är Jacob Broms, som började plugga till läkare när han var 35 år gammal.

Lexingtons vd Kristina Lindhe: <br />

Lexingtons vd Kristina Lindhe:
"Jag visste att det skulle lyckas"

Från högstadielärare till grundare av ett internationellt varumärke. ”Allt blir så mycket enklare om du gör något du tycker är kul,” säger Kristina Lindhe, vd och kreativ chef på Lexington.

Fler artiklar inom Karriär