Fem minuter före klockan 15 är den tidpunkt på arbetsdagen då vi får minst gjort. Ulrika Nybäck blev less på 
tröttheten, godissuget och bristen på koncentration.
Fem minuter före klockan 15 är den tidpunkt på arbetsdagen då vi får minst gjort. Ulrika Nybäck blev less på tröttheten, godissuget och bristen på koncentration.
Foto: Vilhelm Stokstad/SCANPIX

Så tar du dig förbi trötthetsdippen

Klockan 14.55 är tidpunkten vi får minst gjort. Då kommer tröttheten, godissuget och brist på koncentration. Men måste det vara så? Ulrika Nybäck har tröttnat på att vara trött.

Just fem i tre slår eftermiddagströttheten till som hårdast, enligt en  icke-vetenskaplig undersökning med 420 brittiska kontorsarbetare. Sannolikt ser det ungefär likadant ut i Sverige.

Ulrika Nybäck känner i alla fall igen sig:

– Helst ville jag bara gå och lägga mig när tröttheten kom. Jag blev så tung i huvudet, torr i ögonen, omotiverad och ibland fick jag även ont i huvudet.

Till slut fick hon nog.

– Jag blev intresserad av hur mycket vi själva kan påverka hur vi mår. I stället för att fokusera på vad som gör oss trötta och sjuka, blev jag intresserad av vad som får oss att må bra.

Hon säger att hon läste om och testade ”galet många” metoder för att må bättre, både på jobbet och rent generellt i sitt liv.

– De bästa metoderna ger verkligen energi som räcker hela dagen, insåg jag.

Efter att ha testat allt möjligt utvecklade hon egna motivations- och energinycklar baserade på både forskning och i hennes egen verklighet som småbarnsförälder – och nu föreläser hon även om detta.

Här intill ger hon sina bästa tips för just 14.55-dippen.

Vad är viktigast om jag vill slippa känna mig så trött?

– Jag gjorde så här: Jag tog hela ansvaret för hur jag mådde – och sedan skapade jag en plan för hur jag skulle bli pigg.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
André blev toppsäljare på het startup

André blev toppsäljare på het startup

Vill du jobba när och var du vill, utveckla dina säljkunskaper och få möjlighet att avancera på en spännande startup? Då borde rollen som Mission Agent på U

Annons
Här får du ett viktigt jobb där du gör gott för andra

Här får du ett viktigt jobb där du gör gott för andra

Flexibilitet, trygghet och ett viktigt jobb där du gör skillnad i samhället. Det får du som jobbar som socionomkonsult hos Dedicare.

Veckans matlåda: Sotad koljafilé med lättlagad ragu på rödbeta

Veckans matlåda: Sotad koljafilé med lättlagad ragu på rödbeta

Låter en "ragu" för avancerat för att laga till middag ikväll? Tänk om, Ana Cruz-Prado från Sveriges kockar vet hur du gör det enkla svårt!

Veckas matlåda: Svamprisotto med tryffel och parmesan

Veckas matlåda: Svamprisotto med tryffel och parmesan

Ana Cruz-Prado från Sveriges kockar räddar dina matlådor med en matig och smakrik svamprisotto.

Veckans matlåda: Rotfruktsrakor med blomkålsris

Veckans matlåda: Rotfruktsrakor med blomkålsris

Den här veckan bjuder Henrik Dahlin från Sveriges kockar på ett vegetariskt recept gjort på nyttiga rotfrukter. Perfekt för matlådan!

Så blir du kvitt din prestationsångest

Att ställa höga och ibland orealistiska krav på sig själv på jobbet är tyvärr inte helt ovanligt. Men du kan bli av med din prestationsångest.

Fler artiklar inom Hälsa