På Tone Ögaards jobb har städveckan blivit något roligt som alla ser fram emot.
På Tone Ögaards jobb har städveckan blivit något roligt som alla ser fram emot.
Foto: Lotta Bergseth

Disken på jobbet blev veckans wow

Disken svämmar över och det uppstår irritation om vem som ska diska. Så ser det ut på många arbetsplatser. Men Tone Ögaard och hennes kolleger har en enkel lösning.

Har du en lapp i personalköket på ditt jobb med texten ”Din mamma jobbar inte här”? Diskningen och städningen havererar ofta på arbetsplatser runt om i landet.

– Vi hade tidigare ett rullande schema där vi turades om att hålla ett extra öga på att det är rent och fräscht på kontoret de dagar städerskorna inte är på plats. Men detta fungerade inte så bra. Gång på gång togs det upp på våra veckomöten att vi måste bli bättre på detta, berättar Tone Ögaard, financial assistant på säljbolaget Key Solutions.

Förändringen kom lite av en slump.

– Vi kom överens om att den som skulle ha städveckan även skulle ordna fika, så att ansvaret inte bara blev något tråkigt.

Efter några veckor utvecklades detta ytterligare av vår vd, så att vi under fikat går laget runt och berättar om vad vi tycker är ”wow” med personen som har fika- och städveckan. 

Detta lyfte städveckan.

Från en tråkig grej till något att se fram emot. Det har blivit många tårar och många skratt under dessa fikaraster. Och det är renare och trevligare på kontoret. 

– Det är väldigt kul att få höra positiv feedback om sig själv och att ge komplimanger till sina kollegor. Efter några dagar hör man ofta ”tack för den fina kommentaren jag fick” och liknande, när det sjunkit in.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Vi mår bra av frisk luft och natur. Därför borde vi spendera mer tid utomhus när vi är på jobbet, menar forskaren Susanna Toivanen.

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Enligt en undersökning prioriterar vi idag bra kollegor och givande arbetsuppgifter högt på jobbet.

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

Karin Skånberg på Unionen ger sina bästa tips för vad du ska göra för att lämna ett jobb på ett professionellt sätt.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet