På Tone Ögaards jobb har städveckan blivit något roligt som alla ser fram emot.
På Tone Ögaards jobb har städveckan blivit något roligt som alla ser fram emot.
Foto: Lotta Bergseth

Disken på jobbet blev veckans wow

Disken svämmar över och det uppstår irritation om vem som ska diska. Så ser det ut på många arbetsplatser. Men Tone Ögaard och hennes kolleger har en enkel lösning.

Har du en lapp i personalköket på ditt jobb med texten ”Din mamma jobbar inte här”? Diskningen och städningen havererar ofta på arbetsplatser runt om i landet.

– Vi hade tidigare ett rullande schema där vi turades om att hålla ett extra öga på att det är rent och fräscht på kontoret de dagar städerskorna inte är på plats. Men detta fungerade inte så bra. Gång på gång togs det upp på våra veckomöten att vi måste bli bättre på detta, berättar Tone Ögaard, financial assistant på säljbolaget Key Solutions.

Förändringen kom lite av en slump.

– Vi kom överens om att den som skulle ha städveckan även skulle ordna fika, så att ansvaret inte bara blev något tråkigt.

Efter några veckor utvecklades detta ytterligare av vår vd, så att vi under fikat går laget runt och berättar om vad vi tycker är ”wow” med personen som har fika- och städveckan. 

Detta lyfte städveckan.

Från en tråkig grej till något att se fram emot. Det har blivit många tårar och många skratt under dessa fikaraster. Och det är renare och trevligare på kontoret. 

– Det är väldigt kul att få höra positiv feedback om sig själv och att ge komplimanger till sina kollegor. Efter några dagar hör man ofta ”tack för den fina kommentaren jag fick” och liknande, när det sjunkit in.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland

Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland

Ju oftare chefen beter sig rättvist desto bättre? Eller? Svaret är inte så enkelt, visar en ny studie.

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hur kontoret ser ut har stor påverkan på hälsan produktiviteten. Hjärnforskaren Katarina Gospic tipsar om saker alla kan tänka på.

Så lyfter du problem i arbetsmiljön - i tre steg

Så lyfter du problem i arbetsmiljön - i tre steg

Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att motverka ohälsosam arbetsbelastning. Är arbetsmiljön ändå inte bra? Här är vad du kan göra.

Experten: viktigt att skratta på jobbet

Experten: viktigt att skratta på jobbet

Att sluta skratta på jobbet är en varningsklocka. Men du kan också försöka få skrattet tillbaka. Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter tipsar om hur.

Fler artiklar inom På jobbet