Annons
Sanne Aronsson, Anna Lindh och Stina Nordback tror på att vara öppen med sina känslor på jobbet.
Sanne Aronsson, Anna Lindh och Stina Nordback tror på att vara öppen med sina känslor på jobbet.
Foto: Christina Blom

De tjänar på att prata om känslor

Är det i fösta hand uppgifterna eller relationerna som driver jobbprojekt framåt? För de här tjejerna är svaret givet. ”Vi låter alltid relationerna komma först”.

Projektgruppen Stina Nordback, Sanne Aronsson och Anna Lindh har just haft en gråtstund ihop när Metro hälsar på.

– Det här är en av de ­sakerna som är typiskt oss. Vi gråter, skrattar och kramas ofta, vi vill inte hålla inne med varken bra eller jobbiga saker i våra liv. Vi är inte arbetsrobotar, vi är människor. Det är skönt att få vara alla delar av sig själv och slippa bära allt ensam. 

Stina berättar att kontrasten är "helt galen" jämfört med de tidigare jobb hon har haft.

– På mitt senaste jobb fick vi utskällningar när vi pratade privat. Man skulle utföra arbetsuppgifterna, inget annat. Det här gjorde att det uppstod intriger mellan kolleger för att man inte kände eller förstod varandra. 

Tjejerna organiserar inspirationsläger, wow!camp, för unga kvinnor på soliga platser runt om i världen.  När problem som dyker upp – privata såväl som jobbrelaterade – pratas de alltid igenom så snabbt som möjligt.

– Den tid vi lägger på konflikthantering och teambuilding får vi tillbaka flera gånger om genom friktionsfriheten när vi jobbar.

– Och när det blir fel eller någon av oss gör fel ser vi det som hela gruppens ansvar. När det blir bra, hyllar vi både personen och hela teamet. Det gör att vi alla vågar ta de kreativa risker som leder till stora vinster.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Lär dig ge kritik på rätt sätt

Lär dig ge kritik på rätt sätt

Som chef kan det kännas jobbigt att ge medarbetarna kritik. Karriärcoachen Nina Jansdotter tipsar om hur du kan förmedla feedback på ett konstruktivt sätt.

Multitasking dödar effektiviteten

Multitasking dödar effektiviteten

Känner du dig effektiv när du gör flera saker samtidigt? Tänk om. Så kallad ”multitasking” ökar stressen, sänker IQ, och kan minska produktiviteten med hela 40 procent.

Därför skjuter du upp saker till sista sekund - och så tar du tag i problemet

Därför skjuter du upp saker till sista sekund - och så tar du tag i problemet

Skjuter du ofta upp saker till sista minuten? Att ”prokrastinera”, som det kallas, kan ställa till med stress och problem. Men det är också ett beteende som går att förändra. En som gjort det är Annika Jankell.

Så hanterar du kollegor som dissar dina idéer

Så hanterar du kollegor som dissar dina idéer

Arbetskamraterna försöker ofta lägga locket på mina kreativa idéer. Varför är det så, och vad kan jag göra åt saken? Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar.

Fler artiklar inom Personlig utveckling