Annons
Ordning och reda-experten Brita Hahne hjälper Linnea Söderling att röja sitt skrivbord.
Ordning och reda-experten Brita Hahne hjälper Linnea Söderling att röja sitt skrivbord.
Foto: TT Bild

Ordning och reda ger ny jobbenergi

Har du papper, lappar, filer och mappar liggandes lite överallt på skrivbordet och
i datorn? Det är dags att ta tag i det.  Så här kan du få ordning och reda – på 60 minuter.

Sätt klockan när du kommer till jobbet i dag och röj så det ryker.

– Om det inte skulle passa just i dag, avsätt då en tid i kalendern, helst en tid då du inte blir störd. Kanske tidigt på morgonen eller sen eftermiddag, säger Brita Hahne, ordning och reda-expert i sitt egna företag Smpl.

Röjningen är förstås frivillig, men många upplever en extra kick efteråt samtidigt som insatsen minskar passivt energi- och tidsläckage under arbetsdagarna.

Så varför inte kavla upp skjortärmarna och få saken ur världen så fort som möjligt?

– Studier har visat att vi tillbringar runt 15 dagar per år åt att leta efter saker och dokument.

Ta gärna en före-bild innan du sätter igång, så kan du se skillnaden efteråt och känna dig stolt över resultatet, tipsar Brita Hahne.

– Stäng också av mobilen och mejlen, och – om det går – stäng dörren. Sen kan du sätta igång.

Vilka fallgropar bör man se upp för i samband med röjningen?

-- Det är lätt att fastna i en intressant artikel, bok eller dokument, som man antingen börjar läsa eller börjar jobba med. Men lägg det 
i stället i en ”att läsa igenom senare”-hög och skriv ner eventuella Att göra-uppgifter på en lapp så länge, så att du blir klar med röjningen.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Har du ett oskäligt anställningsavtal? Lär dig genomskåda det - med skräckexempel ur verkligheten

Har du ett oskäligt anställningsavtal? Lär dig genomskåda det - med skräckexempel ur verkligheten

Ljug för kunden, annars får du sparken. Betala 5 500 kronor om du säger upp dig. 77 timmars arbetsvecka.

Vad ska jag tänka på när jag börjar ett nytt jobb?

Vad ska jag tänka på när jag börjar ett nytt jobb?

Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar. - Var lyhörd, försök komma in i gemenskapen, och var snäll mot dig själv, säger hon.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Tackat ja - men inte skrivit på något avtal. Måste jag ta jobbet? Experten svarar

Tackat ja - men inte skrivit på något avtal. Måste jag ta jobbet? Experten svarar

Måste jag ta jobbet fast jag inte skrivit på något avtal? Och vad kan jag göra åt den dåliga arbetsmiljön?

Fler artiklar inom På jobbet