Annons
Ordning och reda-experten Brita Hahne hjälper Linnea Söderling att röja sitt skrivbord.
Ordning och reda-experten Brita Hahne hjälper Linnea Söderling att röja sitt skrivbord.
Foto: TT Bild

Ordning och reda ger ny jobbenergi

Har du papper, lappar, filer och mappar liggandes lite överallt på skrivbordet och
i datorn? Det är dags att ta tag i det.  Så här kan du få ordning och reda – på 60 minuter.

Sätt klockan när du kommer till jobbet i dag och röj så det ryker.

– Om det inte skulle passa just i dag, avsätt då en tid i kalendern, helst en tid då du inte blir störd. Kanske tidigt på morgonen eller sen eftermiddag, säger Brita Hahne, ordning och reda-expert i sitt egna företag Smpl.

Röjningen är förstås frivillig, men många upplever en extra kick efteråt samtidigt som insatsen minskar passivt energi- och tidsläckage under arbetsdagarna.

Så varför inte kavla upp skjortärmarna och få saken ur världen så fort som möjligt?

– Studier har visat att vi tillbringar runt 15 dagar per år åt att leta efter saker och dokument.

Ta gärna en före-bild innan du sätter igång, så kan du se skillnaden efteråt och känna dig stolt över resultatet, tipsar Brita Hahne.

– Stäng också av mobilen och mejlen, och – om det går – stäng dörren. Sen kan du sätta igång.

Vilka fallgropar bör man se upp för i samband med röjningen?

-- Det är lätt att fastna i en intressant artikel, bok eller dokument, som man antingen börjar läsa eller börjar jobba med. Men lägg det 
i stället i en ”att läsa igenom senare”-hög och skriv ner eventuella Att göra-uppgifter på en lapp så länge, så att du blir klar med röjningen.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Hennes jobb - att bekämpa ebola

Hennes jobb - att bekämpa ebola

I höstas åkte svenska sjuksköterskan Birte Abild till Sierra Leone för att bekämpa ebola. - Jag vill bidra och göra skillnad, det var därför jag blev sjuksköterska, säger hon.

Så blir du mer effektiv på jobbet

Så blir du mer effektiv på jobbet

Hur du organiserar ditt arbete spelar stor roll för hur mycket du får gjort och hur mycket energi du måste lägga ner på det. Här kommer tio tips från effektivitetscoachen Patrik Sandberg på Företagscoach Sandberg.

Därför finns det så många dåliga chefer

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Därför skvallrar vi på jobbet - och så gör du när det blir för negativt

Därför skvallrar vi på jobbet - och så gör du när det blir för negativt

Skvaller på jobbet kan vara både bra och dåligt. Men hur ska jag hantera det om det blir för negativt? Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar.

Fler artiklar inom På jobbet