Annons
Anna Andelius jobbar på PostNord (tidigare posten). Hon lockades av företagets annonser i Dagens Industri, där en mängd medarbetare pratade om koncernen.
Anna Andelius jobbar på PostNord (tidigare posten). Hon lockades av företagets annonser i Dagens Industri, där en mängd medarbetare pratade om koncernen.
Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Allt fler företag jobbar med employer branding, alltså sitt arbetsgivarvarumärke, för att locka till sig talanger. I Sverige har koncernen PostNord (tidigare Posten) jobbat med employer branding i flera år.

– Vi är ofta med i olika tidningsbilagor, där vi låter unga medarbetare dela med sig av sina erfarenheter av att arbeta hos oss. Vi tar också emot studenter som gör sina examensarbeten och som på så sätt får inblick i vårt arbete, säger Angelica Björkbom, HR-chef på PostNord.

I oktober förra året fick Anna Andelius, 34, jobb som Nordisk kommunikatör på PostNord Logistics.

– Jag läste Dagens Industri och där såg jag ofta PostNord presentera glada medarbetare med en mängd olika titlar och tjänster prata om koncernen. Det lockade mig.

Vid den tiden jobbade Anna på Investors kommunikationsavdelning och sökte tjänsten som nordisk kommunikatör bland 350 andra. 

Tuffa antagningstester väntade: först två intervjuer på rekryteringsbyrå och sedan ytterligare en presentation för chefer i Oslo. 

– Jag gjorde en ganska dålig presentation den gången, men jag tror att min chef uppskattade att min sista bild hette ”Kärlek”. Jag försökte argumentera för att goda ledare agerar anspråkslöst och kärleksfullt gentemot medarbetare för bolagets bästa, säger Anna Andelius. 

Efter ytterligare en intervju var tjänsten hennes och nu jobbar hon med att föra samman femton företagskulturer och fem landskulturer i företagets nya varumärke.

– I framtiden drömmer jag om en roll som kombinerar affärsstrategi med kommunikation, något som idag ofta är två olika personer.

Employer branding allt viktigare för företagen

– Konkurrensen om talangerna är tuff redan idag – och kommer att bli mycket tuffare de kommande tio åren på grund av att många går i pension, speciellt inom offentlig sektor, säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum, som varje år listar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Konsult- och revisionsföretag har länge förstått vikten av att jobba med employer branding, men de senaste tio åren har det blivit allt viktigare för företag inom alla branscher. 

Extra viktigt är det för företag som slåss om små talangpooler, till exempel företag som rekryterar många ingenjörer. 

– Många unga människor har en idealistisk ådra. Det ställer krav på arbetsgivarna att tydligt visa sina värderingar och vilket samhälle de vill hjälpa till att skapa. Sådana arbetsgivare kommer att sticka ut från mängden och är vinnarna på framtidens talangmarknad, säger Claes Peyron.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Söka jobb är ett arbete - med rutiner och fritid

Söka jobb är ett arbete - med rutiner och fritid

Hur kan jag motivera mig själv om jag varit arbetslös länge och börjat tappa sugen? Idag svarar Metrojobbs karriärexpert Nina Jansdotter på era frågor.

Därför är svenska arbetsgivare dåliga på att tillvarata invandrares kompetens

Därför är svenska arbetsgivare dåliga på att tillvarata invandrares kompetens

Varför är svenska företag så dåliga på att tillvarata invandrares kompetens? Och vilka är egentligen ”talangerna” som det pratas så mycket om att företag vill attrahera? Idag svarar Metrojobbs HR-expert Annika Ahnlund, som även driver HR-bloggen, på era frågor.

Branschen som skriker efter folk

Branschen som skriker efter folk

Restaurangnäringen växer så det knakar och nu råder personalbrist. Ungefär 30 000 personer kommer behöva nyanställas varje år fram till 2023.

Uttryck dig kort - cheferna har inte tid att läsa ansökningar

Uttryck dig kort - cheferna har inte tid att läsa ansökningar

Uttryck dig kort och koncist. Speciellt om du söker jobb på ett mindre företag. En ny undersökning visar att åtta av tio svenska chefer lägger max fem minuter på en ansökan. Så får du med det viktigaste. 

Fler artiklar inom Söka jobb