Annons
Anna Andelius jobbar på PostNord (tidigare posten). Hon lockades av företagets annonser i Dagens Industri, där en mängd medarbetare pratade om koncernen.
Anna Andelius jobbar på PostNord (tidigare posten). Hon lockades av företagets annonser i Dagens Industri, där en mängd medarbetare pratade om koncernen.
Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Allt fler företag jobbar med employer branding, alltså sitt arbetsgivarvarumärke, för att locka till sig talanger. I Sverige har koncernen PostNord (tidigare Posten) jobbat med employer branding i flera år.

– Vi är ofta med i olika tidningsbilagor, där vi låter unga medarbetare dela med sig av sina erfarenheter av att arbeta hos oss. Vi tar också emot studenter som gör sina examensarbeten och som på så sätt får inblick i vårt arbete, säger Angelica Björkbom, HR-chef på PostNord.

I oktober förra året fick Anna Andelius, 34, jobb som Nordisk kommunikatör på PostNord Logistics.

– Jag läste Dagens Industri och där såg jag ofta PostNord presentera glada medarbetare med en mängd olika titlar och tjänster prata om koncernen. Det lockade mig.

Vid den tiden jobbade Anna på Investors kommunikationsavdelning och sökte tjänsten som nordisk kommunikatör bland 350 andra. 

Tuffa antagningstester väntade: först två intervjuer på rekryteringsbyrå och sedan ytterligare en presentation för chefer i Oslo. 

– Jag gjorde en ganska dålig presentation den gången, men jag tror att min chef uppskattade att min sista bild hette ”Kärlek”. Jag försökte argumentera för att goda ledare agerar anspråkslöst och kärleksfullt gentemot medarbetare för bolagets bästa, säger Anna Andelius. 

Efter ytterligare en intervju var tjänsten hennes och nu jobbar hon med att föra samman femton företagskulturer och fem landskulturer i företagets nya varumärke.

– I framtiden drömmer jag om en roll som kombinerar affärsstrategi med kommunikation, något som idag ofta är två olika personer.

Employer branding allt viktigare för företagen

– Konkurrensen om talangerna är tuff redan idag – och kommer att bli mycket tuffare de kommande tio åren på grund av att många går i pension, speciellt inom offentlig sektor, säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum, som varje år listar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Konsult- och revisionsföretag har länge förstått vikten av att jobba med employer branding, men de senaste tio åren har det blivit allt viktigare för företag inom alla branscher. 

Extra viktigt är det för företag som slåss om små talangpooler, till exempel företag som rekryterar många ingenjörer. 

– Många unga människor har en idealistisk ådra. Det ställer krav på arbetsgivarna att tydligt visa sina värderingar och vilket samhälle de vill hjälpa till att skapa. Sådana arbetsgivare kommer att sticka ut från mängden och är vinnarna på framtidens talangmarknad, säger Claes Peyron.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

HR-experten: så funkar case-intervjuer och så tar du fram kravprofiler vid rekrytering

HR-experten: så funkar case-intervjuer och så tar du fram kravprofiler vid rekrytering

Hur funkar en case-intervju? Och hur kan ett litet företag själva ta fram en bra kravspecifikation när det är dags att anställa? Metrojobbs expert Annika Ahnlund svarar på läsarnas frågor.

Sajten som ger ungdomar jobb

Sajten som ger ungdomar jobb

Rut-avdraget har fått servicebranschen att blomstra – inte minst på nätet.

Säg inte

Säg inte "jag söker jobb"

Så undviker du att bli en jobbtiggare – och ökar dina chanser att få jobb. 3 TIPS

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Letar du nytt jobb efter semestern? Arbetsförmedlingens Platsbanken har en del lediga tjänster. Men långt ifrån alla. Metro lät under gårdagen göra en slumpvis sökning av lediga jobb i Stockholmsområdet. Resultatet?...

Fler artiklar inom Söka jobb