Annons
– Du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, coach på Unionen.
– Du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, coach på Unionen.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Social kompetens är inte att vara pratglad

Social kompetens står högt i kurs hos många företag. Men det betyder inte att du måste vara ett mingelproffs. 

Exakt vad social kompetens innebär beror lite på vem man frågar. Fast en sak är experterna ense om. Det är inte samma sak som pratglad och utåtriktad. 

Ändå är det många som tror det.

− Sanningen är att du kan vara blyg och tystlåten och ändå otroligt socialt kompetent, säger Monica Fagerström, beteendevetare och coach på Unionen.

Arbetsgivare menar ofta någon som är bra på att samarbeta och kommunicera, som snabbt kan anpassa sig till nya människor, se vad situationen kräver och läsa av kulturen på en arbetsplats. 

Motsatsen är någon som har svårt att lyssna och förstå andras perspektiv.

Så varför är social kompetens så viktigt?

− En anledning är att det blivit vanligare att arbeta i projekt, ofta med olika personer varje gång, och ibland även med kunder och leverantörer. Tiden då vi jobbade med samma människor år efter år är förbi, säger Monica Fagerström. 

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Kajsa skrev bok om sin kreativitet

Kajsa skrev bok om sin kreativitet

Författaren Kajsa Ingemarsson får ofta frågan: ”Var får du allt ifrån?” Något storslaget svar har hon inte haft. Förrän nu – och då är svaret på 248 sidor.

Lär dig att hantera  en upprörd kollega

Lär dig att hantera en upprörd kollega

Hur kan du egentligen hantera en riktigt, riktigt upprörd kollega, kund eller chef? Ett misstag är att be personen att lugna sig.

Fler företag tar  in lek på jobbet

Fler företag tar in lek på jobbet

Att leka på jobbet är trendigt. Nya studier visar dessutom hur leken i arbetet stärker medarbetarnas kreativitet och arbetslust. 

De tjänar på att prata om känslor

De tjänar på att prata om känslor

Är det i fösta hand uppgifterna eller relationerna som driver jobbprojekt framåt? För de här tjejerna är svaret givet. ”Vi låter alltid relationerna komma först”.

Fler artiklar inom Personlig utveckling