Bli intraprenör med drivkraft och idéer
Entreprenör är ett begrepp de flesta känner till. Men vad är en intraprenör? En av dem är Anki Ahrnell på Swedbank, som utsågs till Årets Intraprenör 2013.
På många sätt liknar en intraprenör en entreprenör, den stora skillnaden är att intraprenörer är vanliga anställda. De kommer på nya idéer, som de förverkligar och gör lönsamma inom ramen för sitt ordinarie arbete på arbetsplatsen.
Anki Ahrnell, som fick priset Årets Intraprenör 2013, anställdes från början på Swedbank som ansvarig för Market Research och Business Control.
Men ganska snart hittade hon olika möjligheter att förbättra bankens internettjänster.
Några av de senaste projekten hon drivit igenom är mobilbanksappar som gör det enklare att utföra bankärenden på mobil eller läsplatta.
− Det gäller att ha en bra idé, kunna förklara vad den handlar om, och varför den skulle vara så bra för företaget att man får budget och resurser. Man måste också ha en bild av hur projektet skulle kunna genomföras i praktiken, och hitta medarbetare som kan hjälpa till att förverkliga det, berättar Anki Ahrnell.
En del företag letar efter och uppmuntrar intraprenörer, men Anki hade inget speciellt stöd från början.
− Det kräver drivkraft och superstark social kompetens, speciellt i stelbenta branscher som bankvärlden, säger jurymedlemmen Sven Atterhed.