Shirin Tagavi och Lena Andersson på Centigo.
Shirin Tagavi och Lena Andersson på Centigo.
Foto: Leif R Jansson / TT

Här får medarbetarna dela på ledarskapet

Centigo har avskaffat cheferna. Istället får medarbetarna vara delaktiga i besluten. ”Om ingen vill arbeta med en ny kund så blir det ingen affär,” säger Lena Andersson på Centigo.

På managementkonsultbolaget Centigo är filosofin att medarbetarna ska vara delaktiga och ta ansvar för så många av besluten som möjligt.

Istället för traditionella chefer har företaget ledare som coachar medarbetarna och ser till att de har den information som behövs för att kunna fatta beslut, samt att de följer Centigos affärslogik. Konceptet kallas för distribuerat ledarskap, eller holacracy.

- Nya medarbetare kan behöva mycket hjälp i början. Men i längden blir det som ett självspelande piano där de tar ansvar och känner delaktighet, säger Lena Andersson, ledare på Centigo.

Shirin Tagavi har arbetat som konsult på Centigo i tre år.

- Jag trivs väldigt bra, jag får vara delaktig i beslut som påverkar mig och min utveckling. Men jag måste också ta ansvar för konsekvenserna. Om jag exempelvis sagt att jag hinner med en sak eller vill engagera mig i någon aktivitet gäller det att leverera därefter, säger Shirin Tagavi.

Lena Andersson ger ett enkelt exempel:

- Innan vi tar oss an en ny kund så frågar vi om någon är intresserad av att arbeta med kunden. Om ingen räcker upp handen blir det ingen affär. Å andra sidan finns det ett stort engagemang för de kunder vi har, säger hon.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Har du ditt drömjobb men känner dig ändå uttråkad? Det kan bero på att organisationen runtomkring dig fungerar dåligt, enligt en ny studie.

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Klart att du ska be om ursäkt om du har begått ett misstag eller liknande som påverkar dina kollegor negativt, för det vet vi att det finns en hel del som b

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

En bra projektledare är guld värd på arbetsmarknaden. Elisabeth Kamél, expert på projektledning, tipsar om hur du blir det.

Fler artiklar inom På jobbet