Shirin Tagavi och Lena Andersson på Centigo.
Shirin Tagavi och Lena Andersson på Centigo.
Foto: Leif R Jansson / TT

Här får medarbetarna dela på ledarskapet

Centigo har avskaffat cheferna. Istället får medarbetarna vara delaktiga i besluten. ”Om ingen vill arbeta med en ny kund så blir det ingen affär,” säger Lena Andersson på Centigo.

På managementkonsultbolaget Centigo är filosofin att medarbetarna ska vara delaktiga och ta ansvar för så många av besluten som möjligt.

Istället för traditionella chefer har företaget ledare som coachar medarbetarna och ser till att de har den information som behövs för att kunna fatta beslut, samt att de följer Centigos affärslogik. Konceptet kallas för distribuerat ledarskap, eller holacracy.

- Nya medarbetare kan behöva mycket hjälp i början. Men i längden blir det som ett självspelande piano där de tar ansvar och känner delaktighet, säger Lena Andersson, ledare på Centigo.

Shirin Tagavi har arbetat som konsult på Centigo i tre år.

- Jag trivs väldigt bra, jag får vara delaktig i beslut som påverkar mig och min utveckling. Men jag måste också ta ansvar för konsekvenserna. Om jag exempelvis sagt att jag hinner med en sak eller vill engagera mig i någon aktivitet gäller det att leverera därefter, säger Shirin Tagavi.

Lena Andersson ger ett enkelt exempel:

- Innan vi tar oss an en ny kund så frågar vi om någon är intresserad av att arbeta med kunden. Om ingen räcker upp handen blir det ingen affär. Å andra sidan finns det ett stort engagemang för de kunder vi har, säger hon.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Vi mår bra av frisk luft och natur. Därför borde vi spendera mer tid utomhus när vi är på jobbet, menar forskaren Susanna Toivanen.

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Enligt en undersökning prioriterar vi idag bra kollegor och givande arbetsuppgifter högt på jobbet.

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

Karin Skånberg på Unionen ger sina bästa tips för vad du ska göra för att lämna ett jobb på ett professionellt sätt.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet