Annons
Stina Billinger, Hållbarhetschef på Storebrand och SPP.
Stina Billinger, Hållbarhetschef på Storebrand och SPP.
Foto: Per Larsson / TT

Hållbarhetschefen: "En dag kunde jag inte se mig själv i spegeln längre"

Stina Billinger satte ner foten och lämnade reklambyrån som hade sprit och tobaksbolag som kunder. Nu är hon hållbarhetschef på SPP och rankas som en av näringslivets mäktigaste kvinnor.

Stina Billinger är hållbarhetschef på fond- och försäkringsföretaget SPP och norska ägarkoncernen Storebrand.

Uppdraget är att se till att Storebrands 400 miljarder investeras på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt, vilket nyligen fick Veckans affärer att ranka henne som en av näringslivets mäktigaste kvinnor.

- Jag springer inte runt och talar om för bolagen vad de ska göra. Men vi har pengar, vilket ger oss makt, och den makten kan vi använda till att investera i hållbara bolag och föra dialog, förklarar Stina Billinger.

Tonårsdrömmen var att arbeta för Röda Korset i Afrika. Istället gled Stina Billinger in på reklam och kommunikation, insåg att hon var bra på det, och att hon förmodligen skulle kunna göra mer nytta för världen inom näringslivet.

Men vägen dit gick genom motsatsen till hållbarhet, precis innan SPP jobbade hon på en reklambyrå med sprit-, spel- och tobaksbolag som kunder.

- En dag kunde jag inte se mig själv i spegeln längre. Jag som hade drömt om att jobba medkvinnors rättigheter i sub-Sahara satt och sålde nätbingo till arbetslösa småbarnsmammor. Jag sa upp mig, förklarar hon.

Stina berättade också för reklambyråns vd hur hon kände och vad hon ville göra istället – arbeta med hållbarhetsfrågor på ett stort företag.

När vd:n slutade, och blev kommunikationsdirektör på SPP, med ansvar för koncernens hållbarhetsarbete, tog hon Stina med sig.

- Mitt hetaste tips är att ta plats och vara tydlig med vad du vill. Om jag hade mörkat hur jag kände hade jag aldrig varit på Storebrand idag, säger Stina Billinger.

Nu har hon varit koncernens hållbarhetschef i tre år och står med ena benet i den egna verksamheten, och det andra i samhället.

Bland annat har hon mycket kontakt med politiker och företagsledare och diskuterar möjligheterna till att skapa bättre samarbetsformer mellan stat och näringsliv, speciellt när det gäller globala utmaningar som klimatfrågan.

- De räcker inte att vi gör förändringar i hur vi gör affärer, vi måste också få rätt förutsättningar från politikerna, förklarar Stina Billinger.

Stina beskriver sig själv som en bra kommunikatör som kan få med sig folk, och som inte är rädd att säga vad hon tycker. Men hon är också väldigt otålig, vilket kan vara en nackdel i stora organisationer där det tar tid att driva igenom förändringar.

- Jag kan bli oerhört irriterad när det går för långsamt. Visst är det bra att kunna vara effektiv och springa fort, men inte så fort att man inte får andra med sig. Det gäller att ge alla tid att tänka och få säga sitt. Sådant övar jag mig på, säger Stina Billinger.

En annan stor utmaning är tiden. När Metro intervjuar henne är hon höggravid med andra barnet och har flygförbud, men annars är hon i Norge flera dagar i veckan.

Nyckeln till att orka är att koppla bort, försöka låta bli att kolla mail på kvällar och helger, och att inte flytta på träningspass och familjeaktiviteter för jobbets skull.

- Att ta hand om mig själv är mitt ansvar, ingen annans. Och om jag gör det blir jag både en bättre ledare och medarbetare, säger Stina Billinger.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

Utmaning att hitta chefer till välfärden

Utmaning att hitta chefer till välfärden

Undersökningar från bland andra chefsorganisationen Ledarna visar att unga chefsämnen väljer bort välfärden, det vill säga vård, skola och omsorg. Branschen kommer därför få allt svårare att hitta bra chefer och ledare framöver.

Så gör du en LinkedIn profil som hjälper karriären

Så gör du en LinkedIn profil som hjälper karriären

Att ha en bra LinkedIn profil kan ge karriären ett stort lyft. Ändå är det få som har det. Karriärexperten Charlotte Hågård tipsar om hur en bra profil ska se ut.

Hjälp! Folk tar mig för en praktikant

Hjälp! Folk tar mig för en praktikant

Hur ska jag hantera att jag ser så ung åt? Och hur bedöms mina insatser på caset som jag ska göra under jobbintervjun? Idag svarar Metrojobbs karriärexpert Nina Jansdotter på era frågor. 

Är det ok att gråta på jobbet?

Är det ok att gråta på jobbet?

Har du också börjat gråta på jobbet någon gång? Idag svarar Metrojobbs karriärsexpert Nina Jansdotter på en fråga från en läsare som är oroad för hur det ska påverka karriären. 

Fler artiklar inom Karriär