Annons
Kristina Lindhe, vd och kreativ chef på Lexington.
Kristina Lindhe, vd och kreativ chef på Lexington.

Lexingtons vd Kristina Lindhe: "Jag visste att det skulle lyckas"

Från högstadielärare till grundare av ett internationellt varumärke. ”Allt blir så mycket enklare om du gör något du tycker är kul,” säger Kristina Lindhe, vd och kreativ chef på Lexington.

I mitten av 80-talet var hon högstadielärare isvenska, religion och geografi i en förort till Stockholm. Idag är hon vd och kreativ chef för hemtextil- och modeföretaget Lexington.

- Jag trivdes som lärare, men kände att jag inte fick utlopp för mitt intresse för form, färg, textil och mode, säger Kristina Lindhe.

Att sätta upp tydliga mål framhålls av karriärsexperter och coacher som en nyckel till framgång, och Kristina Lindhe är inget undantag. Målet med Lexington var redan från början att bygga ett internationellt varumärke. Men vägen dit var lång.

I början av 90-talet sa hon upp sig från skolan för att driva sommarbutiker på svenska ostkusten. Men det var svårt att få ekonomi i verksamheten, och istället gick hon över till att sälja ullfiltar på export.

Samtidigt föddes en ny affärsidé. Hon gillade den amerikanska New England stilen, med mycket rutor, ränder och maritima teman, men det fanns ingenaktör som erbjöd sådan heminredning i Europa.

Tillsammans med sin man Tommy, och några vänner, började hon fila på ett koncept. År 1997 köptes namnet Lexington, och bolaget Lexington Company startades.

- Jag var övertygad om att det skulle lyckas, och tack vare att jag drivit företag tidigare visste jag vad som krävdes, säger Kristina Lindhe.

Nu finns Lexington i 20 europeiska länder, samt i USA, Taiwan och Kina. Kristina Lindhe ansvarar för utvecklingen av nya produkter, ända ner på detaljnivå, och har hand om kommunikation, PR och marknadsföring.Maken arbetar också heltid i bolaget.

- För oss fungerar det otroligt bra. Det är skönt att ha en partner, oavsett om det är en livspartner eller inte, som står nära det du gör, och som du kan diskutera med, säger Kristina Lindhe.

Hennes främsta utmaning är att se till att Lexingtons koncept följs, både på designavdelningen hemma i Sverige, och bland återförsäljare och medarbetare runt om i världen. Här får Kristina Lindhe användning för det hon ser som en av sina stora styrkor – att vara tydlig.

- Om du ska få butikspersonal i hela världen att förstå varumärket och produkterna måste konceptet, och allt annat som ligger bakom, vara mycket tydligt, säger Kristina Lindhe.

Men hon är också medveten om att det har sina baksidor, och ger ett exempel:

- Om en medarbetare gjort något jag inte gillar kan jag bli så rakt på sak att det känns jobbigt för dem. Fast jag försöker att inte vara så, och har bättrat mig med åren.

Kristina Lindhe förklarar att hon aldrig gjort upp någon karriärsplan i vanlig bemärkelse. Däremot är hon mentor, och har barn som snart ska välja väg i livet. Så vad är hennes bästa tips?

- Bry dig inte så mycket om karriären, åtminstone inte i början. Utgå istället från vad du är intresserad av, då blir allt mycket enklare och roligare. Det största privilegiet är att få jobba med något du tycker om.

Hon tycker också det är viktigt att hela tiden sätta nya mål.

- Jag har varit i svackor när allt känts hopplöst och tråkigt, men då har jag gjort upp en plan för hur jag ska ta mig vidare. Det ger energi och kraft, även om läget inte är förändrat, säger Kristina Lindhe.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

Snälla chefer har mycket att vinna

Snälla chefer har mycket att vinna

Tror du att du måste vara hård och avståndstagande för att bli chef? Inte alls, visar flera studier. Tvärt om - det finns mycket att vinna på att vara snäll.

Fördomar ger brist på bra chefer

Fördomar ger brist på bra chefer

Det råder brist på bra chefer i Sverige. Mycket för att arbetsgivarna har en snäv bild av vilka som passar i rollen. 

Så blir du en dröm för arbetsgivaren

Så blir du en dröm för arbetsgivaren

Hur ser arbetsgivarnas drömmedarbetare ut? Här är de topp tio viktigaste kompetenserna du kan ha som anställd enligt en internationell undersökning.

Så håller du dig het på framtidens arbetsmarknad

Så håller du dig het på framtidens arbetsmarknad

Hur ser framtidens arbetsmarknad ut? Och vad betyder det för din karriär? Här är tio tips och trendspaningar från karriärexperten Charlotte Hågård, som skrivit boken ”Stick Ut”. 

Fler artiklar inom Karriär