Annons
Kristoffer Triumf i studion hemma i Vällingby.
Kristoffer Triumf i studion hemma i Vällingby.
Foto: Urban Brådhe

Kristoffer Triumf: folk gillar att bli intervjuade av mig

Kristoffer Triumf gör Sveriges populäraste podcast – Värvet. Men det tog tio år i reklambranschen, och en uppsägning, innan han hittade rätt.

I Värvet, en av Sveriges populäraste podcasts, gör Kristoffer Triumf långa djupintervjuer med svenska profiler hemifrån radhuset i Vällingby. Förra året nominerades han till Stora Journalistpriset i kategorin ”Årets förnyare”, trots att han inte har någon journalistutbildning, och sedan ett år tillbaka har tillräckligt med sponsorer för att leva på verksamheten.

Men så har det inte alltid varit. Värvet började som ett hobbyprojekt 2012, och då gick han back på att köpa nötter och mackor till gästerna och betala deras taxiresor.

- Jag hade bara två tomma händer, ett ljudkort och en dator, berättar Kristoffer Triumf.

Men han hade annat av värde, nämligen tid att göra programmen, och ett brett kontaktnät. För Kristoffer Triumf är ingen nybörjare inom media.

Som 20-åring flyttade han till Malmö och ”behövde något att göra”. Enda utbildningen var ett års teater på folkhögskola, men han lyckades få praktikplats som skribent på Nöjesguiden, och blev så småningom krogredaktör på tidningen i Stockholm.

Men det var dåligt betalt, och när en reklambyrå frågade om han ville göra en krogguide för Absolut Vodka, tackade han ja. Kristoffer inledde en karriär som copywriter och fick flera fina utmärkelser, bland annat ett Guldägg. Ändå var han frustrerad.

- Rent själsligt var det urholkande att jobba med reklam, men jag visste inte vad jag ville göra istället, så det var svårt att ta sig därifrån, säger Kristoffer Triumf.

Men till slut tog det stopp. År 2009 blev han pappaledig, och när han kom tillbaka till reklambyrån där han jobbade fick han sparken.

- Visst var det ett nederlag, men jag trivdes ändå inte i yrkesrollen, säger han.

Samtidigt hade han hunnit skaffa mycket kontakter inom TV, och något år tidigare skrivit ett förslag till ett morgonprogram med humorduon Filip och Fredrik som hette ”Filip och Fredrik läser tidningen”. Idén utvecklades till ”Breaking News”, och Kristoffer blev redaktör för programmet.

- Jag jobbade nästan dygnet runt, bokade in gäster - och började tänka på podcasts. Filip och Fredrik hade sin, och jag hade börjat lyssna på amerikanska Marc Marons podcast WTF och ville göra en på svenska, berättar Kristoffer Triumf.

Efter Breaking News föreslog Fredrik Wikingsson att han skulle intervjua komikern Soran Ismail, vilket blev första officiella avsnittet av Värvet. Då hade varje avsnitt ungefär 100 lyssnare, i dag är de 100 000.

Så hur har tidigare erfarenheter hjälpt honom göra Värvet till en succé? Kristoffer Triumf menar att han haft stor hjälp av sina kontakter.

- Många visste vem jag var, och självklart mailade jag alla när jag gjort en podcast. Dessutom letade jag gäster i en bransch där jag varit verksam länge. Men framför allt har valet av gäster varit avgörande, jag såg till att intervjua personer med stort följe i sociala medier, och som hjälpte till att sprida gospeln, säger han.

Nu siktar Kristoffer Triumf på utlandet. I mitten av maj åker han till New York och LA för att göra intervjuer för en internationell version av Värvet.

- Värvet har en tonalitet jag inte tror finns i USA, och jag har märkt att människor gillar att bli intervjuade av mig. Det kanske blir ett praktfiasko, men jag hoppas att jag har något att tillföra på ett internationellt plan. Jag tror man tjänar på att inte vara rädd för att misslyckas.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

Så hanterar du konkurrenter och kontrollfreak på jobbet

Så hanterar du konkurrenter och kontrollfreak på jobbet

Hur hanterar jag att alla på jobbet är så konkurrensinriktade? Och vad gör jag åt kollegan som är ett kontrollfreak? Metrojobbs karriärsexpert Nina Jansdotter svarar på läsarnas frågor.

Så blev Lydia Winters Director of Fun på Mojang -  bolaget som gör spelsuccén Minecraft

Så blev Lydia Winters Director of Fun på Mojang - bolaget som gör spelsuccén Minecraft

Lydia Winters är förmodligen ensam i världen om titeln Director of Fun. Men så arbetar hon också på Mojang, det svenska företaget som gör spelsuccén Minecraft. Ett jobb hon fick på ett minst sagt ovanligt sätt.

Lista din kompetens och hitta rätt jobb

Lista din kompetens och hitta rätt jobb

Funderar du på om det är dags att byta jobb eller karriär? Börja med en kompetensinventering. Annica Ollerstam, coach på Unionen, förklarar hur det går till.

Så blev Martino Pessina Sverigechef för H&M

Så blev Martino Pessina Sverigechef för H&M

Vad krävs för att klättra till toppen i H&M? Martino Pessina vet. Ända sedan han började på klädjätten har karriären gått spikrakt uppåt. Idag är han Sverigechef. 

Fler artiklar inom Karriär