Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Foto: Urban Bråde

Vänskap på jobbet viktigt för svenskarna

Svenskarna blir lyckliga av vänskap med arbetskamraterna. Det visar en internationell undersökning. Yngre lägger dessutom större vikt vid relationerna med sina kollegor än vad äldre gör. 

Hela 65 procent av svenskarna säger sig bli lyckliga av vänskap med kollegorna. I alla fall enligt en internationell undersökning som karriärsnätverket LinkedIn har gjort, där Sverige hamnar i topp.

- Jag tror det beror på att svenskt arbetsliv inte är lika hierarkiskt som i andra länder. I hierarkiska företag är konkurrensen större, och folk är mer beroende av varandra för att avancera. Bestämmer man inte så mycket över varandra däremot är det enklare att utveckla vänskapsband, säger Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms Universitet.

Vänskap på jobbet är dessutom betydligt viktigare för yngre personer än för äldre, enligt studien.

- Det kan bero på att äldre ofta har familj och väl etablerade nätverk, medan yngre personer har större behov av nya kontakter och information för att gå vidare i livet och karriären, säger Gunnar Aronsson.

Undersökningen visar också att var femte svensk gärna stannar kvar efter arbetstid för att umgås med kollegorna. Love Grönvall och Jonas Brodin på .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, brukar träna tillsammans efter arbetstid.

- Att ha kollegor som jag umgås med även på fritiden gör det roligare att gå till jobbet helt enkelt, säger Love Grönvall

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Vi mår bra av frisk luft och natur. Därför borde vi spendera mer tid utomhus när vi är på jobbet, menar forskaren Susanna Toivanen.

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Enligt en undersökning prioriterar vi idag bra kollegor och givande arbetsuppgifter högt på jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

Karin Skånberg på Unionen ger sina bästa tips för vad du ska göra för att lämna ett jobb på ett professionellt sätt.

Fler artiklar inom På jobbet