Annons
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Foto: Urban Bråde

Vänskap på jobbet viktigt för svenskarna

Svenskarna blir lyckliga av vänskap med arbetskamraterna. Det visar en internationell undersökning. Yngre lägger dessutom större vikt vid relationerna med sina kollegor än vad äldre gör. 

Hela 65 procent av svenskarna säger sig bli lyckliga av vänskap med kollegorna. I alla fall enligt en internationell undersökning som karriärsnätverket LinkedIn har gjort, där Sverige hamnar i topp.

- Jag tror det beror på att svenskt arbetsliv inte är lika hierarkiskt som i andra länder. I hierarkiska företag är konkurrensen större, och folk är mer beroende av varandra för att avancera. Bestämmer man inte så mycket över varandra däremot är det enklare att utveckla vänskapsband, säger Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms Universitet.

Vänskap på jobbet är dessutom betydligt viktigare för yngre personer än för äldre, enligt studien.

- Det kan bero på att äldre ofta har familj och väl etablerade nätverk, medan yngre personer har större behov av nya kontakter och information för att gå vidare i livet och karriären, säger Gunnar Aronsson.

Undersökningen visar också att var femte svensk gärna stannar kvar efter arbetstid för att umgås med kollegorna. Love Grönvall och Jonas Brodin på .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, brukar träna tillsammans efter arbetstid.

- Att ha kollegor som jag umgås med även på fritiden gör det roligare att gå till jobbet helt enkelt, säger Love Grönvall

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Har du ett oskäligt anställningsavtal? Lär dig genomskåda det - med skräckexempel ur verkligheten

Har du ett oskäligt anställningsavtal? Lär dig genomskåda det - med skräckexempel ur verkligheten

Ljug för kunden, annars får du sparken. Betala 5 500 kronor om du säger upp dig. 77 timmars arbetsvecka. Här är skräckexemplen ur anställningsavtalen - och hur du hanterar dem.

Tecknen på att din chef är narcissist

Tecknen på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa? Så upptäcker du om personen är narcissist – en störning som liknar psykopati.

Tackat ja - men inte skrivit på något avtal. Måste jag ta jobbet? Experten svarar

Tackat ja - men inte skrivit på något avtal. Måste jag ta jobbet? Experten svarar

Måste jag ta jobbet fast jag inte skrivit på något avtal? Och vad kan jag göra åt den dåliga arbetsmiljön? Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar svarar.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats? Annika Ahnlund, HR-expert på Metrojobb och som driver HRbloggen.se, svarar på läsarnas frågor. 

Fler artiklar inom På jobbet