Annons
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Foto: Urban Bråde

Vänskap på jobbet viktigt för svenskarna

Svenskarna blir lyckliga av vänskap med arbetskamraterna. Det visar en internationell undersökning. Yngre lägger dessutom större vikt vid relationerna med sina kollegor än vad äldre gör. 

Hela 65 procent av svenskarna säger sig bli lyckliga av vänskap med kollegorna. I alla fall enligt en internationell undersökning som karriärsnätverket LinkedIn har gjort, där Sverige hamnar i topp.

- Jag tror det beror på att svenskt arbetsliv inte är lika hierarkiskt som i andra länder. I hierarkiska företag är konkurrensen större, och folk är mer beroende av varandra för att avancera. Bestämmer man inte så mycket över varandra däremot är det enklare att utveckla vänskapsband, säger Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms Universitet.

Vänskap på jobbet är dessutom betydligt viktigare för yngre personer än för äldre, enligt studien.

- Det kan bero på att äldre ofta har familj och väl etablerade nätverk, medan yngre personer har större behov av nya kontakter och information för att gå vidare i livet och karriären, säger Gunnar Aronsson.

Undersökningen visar också att var femte svensk gärna stannar kvar efter arbetstid för att umgås med kollegorna. Love Grönvall och Jonas Brodin på .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, brukar träna tillsammans efter arbetstid.

- Att ha kollegor som jag umgås med även på fritiden gör det roligare att gå till jobbet helt enkelt, säger Love Grönvall

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

En tjänsteperson spenderar ungefär en tredjedel av arbetstiden i möten. Men hälften av timmarna är förmodligen bortkastade. Så vad kan vi göra åt saken? Micke Darmell på gr8 meetings tipsar.

Så blir du mer effektiv på jobbet

Så blir du mer effektiv på jobbet

Hur du organiserar ditt arbete spelar stor roll för hur mycket du får gjort och hur mycket energi du måste lägga ner på det. Här kommer tio tips från effektivitetscoachen Patrik Sandberg på Företagscoach Sandberg.

Hennes jobb - att bekämpa ebola

Hennes jobb - att bekämpa ebola

I höstas åkte svenska sjuksköterskan Birte Abild till Sierra Leone för att bekämpa ebola. - Jag vill bidra och göra skillnad, det var därför jag blev sjuksköterska, säger hon.

Därför finns det så många dåliga chefer

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Fler artiklar inom På jobbet