Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Love Grönvall och Jonas Brodin brukar umgås och träna tillsammans efter jobbet.
Foto: Urban Bråde

Vänskap på jobbet viktigt för svenskarna

Svenskarna blir lyckliga av vänskap med arbetskamraterna. Det visar en internationell undersökning. Yngre lägger dessutom större vikt vid relationerna med sina kollegor än vad äldre gör. 

Hela 65 procent av svenskarna säger sig bli lyckliga av vänskap med kollegorna. I alla fall enligt en internationell undersökning som karriärsnätverket LinkedIn har gjort, där Sverige hamnar i topp.

- Jag tror det beror på att svenskt arbetsliv inte är lika hierarkiskt som i andra länder. I hierarkiska företag är konkurrensen större, och folk är mer beroende av varandra för att avancera. Bestämmer man inte så mycket över varandra däremot är det enklare att utveckla vänskapsband, säger Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms Universitet.

Vänskap på jobbet är dessutom betydligt viktigare för yngre personer än för äldre, enligt studien.

- Det kan bero på att äldre ofta har familj och väl etablerade nätverk, medan yngre personer har större behov av nya kontakter och information för att gå vidare i livet och karriären, säger Gunnar Aronsson.

Undersökningen visar också att var femte svensk gärna stannar kvar efter arbetstid för att umgås med kollegorna. Love Grönvall och Jonas Brodin på .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, brukar träna tillsammans efter arbetstid.

- Att ha kollegor som jag umgås med även på fritiden gör det roligare att gå till jobbet helt enkelt, säger Love Grönvall

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Har du ditt drömjobb men känner dig ändå uttråkad? Det kan bero på att organisationen runtomkring dig fungerar dåligt, enligt en ny studie.

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Klart att du ska be om ursäkt om du har begått ett misstag eller liknande som påverkar dina kollegor negativt, för det vet vi att det finns en hel del som b

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

En bra projektledare är guld värd på arbetsmarknaden. Elisabeth Kamél, expert på projektledning, tipsar om hur du blir det.

Fler artiklar inom På jobbet