Foto: Alamy

Har du ett oskäligt anställningsavtal? Lär dig genomskåda det - med skräckexempel ur verkligheten

Ljug för kunden, annars får du sparken. Betala 5 500 kronor om du säger upp dig. 77 timmars arbetsvecka. Här är skräckexemplen ur anställningsavtalen - och hur du hanterar dem.

Böter, sparken, avdrag på lönen. Många företag har oskäliga klausuler i sina anställningsavtal. Men det betyder inte att de är giltiga.

- Om du bryter mot anställningsavtalet måste arbetsgivaren stämma dig för att få rätt till pengar från dig. Men oftast gör inte arbetsgivaren det när det gäller oskäliga klausuler, för de vet att de knappast skulle få rätt mot dig i domstol. Klausulerna är oftast där för att skrämmas, säger Gunilla Krieg, ombudsman på Unionen, och ger några exempel ur verkligheten:


Ljug för kunden
”Säljaren får inte på eget initiativ ta upp eller insinuera att kunden får ångra köpet. Om detta kan påvisas är det ett giltigt skäl till löneavdrag och/eller avsked.”

Därför är det fel: Enligt lag måste försäljare informera kunden om ångerrätten. Som säljare är du själv ansvarig för att lagen följs, du kan alltså inte ”skylla ifrån dig” på arbetsgivaren, och arbetsgivaren får inte ge dig sparken för att du följer lagen.


77-timmarsvecka
”Arbetstid antal timmar per vecka: 77.” Semesterrätt antal dagar: 20”.

Därför är det fel: enligt Arbetstidslagen får arbetstiden inte vara längre än 40 timmar per vecka i genomsnitt. Enligt semesterlagen ska semestern vara minst 25 betalda dagar för varje arbetat år.


Skadestånd vid uppsägning
”Vid uppsägning från arbetstagarens sida debiteras arbetstagaren ett skadestånd på minst 5 500 kronor på grund av beräknat produktionsbortfall och administrativa kostnader.”

Därför är det fel: Klausulen är oskälig, och skulle knappast hålla i rätten. Självklart ska det gå att säga upp sig utan att behöva betala skadestånd.


Vite utgår
”Om den anställde vid något tillfälle skulle överträda bestämmelserna för detta avtal eller underlåta att uppfylla någon av sina förpliktelser, skall han till bolaget på anfordran omedelbart utge vite om 100 000 kronor”.

Därför är det fel: sådana här vitesklausuler används för att skrämma anställda, men håller oftast inte i rätten.
Betala inte, utan vänta och se om du blir stämd. Fått ett kravbrev? Bestrid det skriftligt och behåll en kopia.


Betala utbildningen
”Om den anställde slutar på egen begäran innan provanställningen är slut, faktureras denne 10 000 kronor för säljutbildningskostnader.”


Därför är det fel:
en introduktion eller utbildning för att sälja ett visst företags varor eller tjänster är sällan värd 10 000 kronor. Även här bör du vägra betala.


Ej gå till konkurrent
”Den anställde förbinder sig att under en period om sex månader från och med sista anställningsdag ej ta anställning hos konkurrerande verksamhet.”

Därför är det fel: Konkurrensklausuler får bara omfatta särskilda nyckelpersoner. Dessutom måste arbetsgivaren kompensera arbetstagaren, till exempel med 60 procent av inkomsten, under karantänstiden.


Avdrag för utgifter
”Du mottar i lön en nettobaserad provision, där det från bruttoprovisionen görs avdrag för bilkostnader och traktamente.”


Därför är det fel: Många arbetstagare har gått med förlust på sådana avtal och utnyttjats som gratis marknadsförare. Att ge arbetsgivaren rätt att göra avdrag på lönen kallas ”kvittningsmedgivande”, och är bindande. Men du kan när som helst säga upp medgivandet genom ett brev eller mail till arbetsgivaren.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet