Mi Ridell (skådespelerska och föreläsare), och Nina Jansdotter (karriärcoach).
Mi Ridell (skådespelerska och föreläsare), och Nina Jansdotter (karriärcoach).
Foto: Foto: Jens C Hilner

Upp med händerna ur fickorna om du är man - här är kroppsspråket som hjälper dig i karriären

Kroppsspråket säger lika mycket som dina ord. Så hur kan du använda det till din fördel i karriären? Här är sju enkla tips från skådespelerskan och föreläsaren Mi Ridell, och karriärcoachen Nina Jansdotter.

Stå upp
Att stå är en ställning som signalerar hög status, och en person som står får mer blickar på sig jämfört med en som sitter. Om du vill få folk att lyssna på dig ska du med andra ord ställa dig upp. Av samma anledning ska du inte stå och prata med en kollega som sitter ned. Det kan verka domderande. God kommunikation ska alltid ske på samma nivå.

Gå bredvid
Att leda signalerar hög status, och att följa efter signalerar låg. Att gå bredvid varandra däremot är inkluderande. Tänk på det om du visar någon runt på arbetsplatsen, till exempel en viktig kund. Gå inte i förväg så att personen måste springa efter, utan hålla jämna steg. Och om du visar in en person i ett rum bör du låta den gå först.

Gestikulera
Forskning visar att vi gillar att se andras händer, och djur och barn blir mycket stressade om du går emot dem med händerna bakom ryggen. Använd därför händerna för att accentuera det du säger. Men vifta inte för mycket, utan låt dem följa med lugnt när du pratar. En del säger ”stoppa händerna i fickorna om du inte vet vad du ska göra med dem”. Det är helt fel. Speciellt om du är man. Då ser det lätt ut som om du står och pillar på dig själv.

Fingertopparna mot varandra
Att hålla fingertopparna mot varandra, så att händerna bildar ett spetsigt tak, signalerar att du vet vad du pratar om. Få kvinnor gör det, men Tysklands förbundskansler Angela Merkel sitter så hela tiden. Men innan du använder starka positioner av det här slaget bör du öva på dem. Sitt till exempel på ett café med en kompis och testa tills positionen den känns naturlig och bekväm. Annars kan det lätt se fånigt ut.

Handslaget
Handslaget är mycket viktigt, och det kan inte poängteras ofta nog. Ett slappt handslag signalerar nervositet och underlägsenhet, och ett handslag som är för hårt känns överspänt, dominant och otrevligt. Lagom är bäst. Och undvik för allt i världen ”presidenthandslaget” där du tar den andra personens hand i båda dina. Det är en härskarteknik som få reagerar positivt på.

Håll fokus
Mental frånvaro upplevs som otroligt nonchalant. Titta på personen som pratar, inte ut genom fönstret eller på telefonen - faktum är att folk känner sig nonchalerade om du ens sneglar på den. Men som vanligt avgör hierarkier och maktpositioner vem som kan göra vad. I en jobbintervju är det till exempel ok att rekryteraren tittar på telefonen, men inte den som blir intervjuad.

Le
Alla vet att ett leende smittar, till och med om vi bara ser en person på bild. Om du ska in i ett viktigt möte och inte känner dig på topp, le tills du känner dig glad, gärna framför en spegel. Att le och be om ursäkt är dessutom bästa strategin om du kommer för sent, det är nästan omöjligt att vara sur på någon som har ett fantastiskt leende och ser glad ut. Tänk också på att sura miner smittar på samma sätt.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Om du vill visa chefen att du är värd den där löneförhöjningen ska du skippa smörandet, menar Clara Löfvenhamn.

Fler artiklar inom Karriär