En arbetsgivare kan ha rätt att göra avdrag för kostnaden för borttappad tjänsteegendom, förklarar Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar.
En arbetsgivare kan ha rätt att göra avdrag för kostnaden för borttappad tjänsteegendom, förklarar Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar.
Foto: Stocksolutions

Borttappad jobbdator kan ge avdrag på lönen

Kan chefen förbjuda mig att prata med journalister? Och kan jag få avdrag på lönen om jag slarvar bort jobbdatorn? Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar svarar.

TAPPAT BORT JOBBDATORN

Fråga: Jag har råkat slarva bort min bärbara tjänstedator. Arbetsgivaren har därför dragit av kostnaden på min lön. Får arbetsgivaren verkligen göra så?
Liv”

Svar:
En arbetsgivare kan ha rätt att göra avdrag för kostnaden för borttappad tjänsteegendom. Arbetsgivaren ska dock ha förbehållit sig rätten att dra av kostnaden i ett skriftligt avtal mellan parterna eller i till exempel anställningsavtalet.

Om inget avtal mellan parterna finns gäller den så kallade kvittningslagen, där bestämmelser finns om arbetsgivarens rätt till kvittning. Det finns också regler i denna lag om hur mycket av lönen som får kvittas, där hänsyn tas bland annat till den enskildes möjligheter till försörjning.

Arbetsgivarens rätt att kvitta kostnaden kan även ha avtalats genom kollektivavtal.

Om arbetsgivaren bryter mot kvittningslagen kan denne bli skadeståndsskyldig mot den anställde.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla magna. Nullam tempus orci a dui. Nullam venenatis. Nullam convallis. Nulla eget dui et metus ultrices lobortis. Sed aliquet lectus quis arcu. Mauris ut velit in dui imperdiet semper. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. Fusce fringilla tristique odio. Integer suscipit mauris vitae ante.

FÅR INTE PRATA MED JOURNALISTER

Fråga: Jag arbetar sedan några år tillbaka för ett mindre privat bolag. Ägaren har nyligen vid ett personalmöte förbjudit oss anställda att ha några som helst kontakter med journalister. Kan arbetsgivaren förbjuda oss på detta vis?
"Konrad"

Foto: Wellphoto

Svar: I Sverige har vi en omfattande yttrandefrihet genom yttrandefrihetsgrundlagen, som även gäller i anställningsförhållanden. I ett anställningsförhållande har arbetstagaren också rätt att uttala kritik gentemot sin arbetsgivare och dennes verksamhet.

Men det finns även en lojalitetsförpliktelse på arbetsmarknaden, vilket innebär att du inte får skada din arbetsgivare och att du i regel måste sätta arbetsgivarens intressen före dina egna.

Om man arbetar inom det offentliga så har man ett mer omfattande skydd för yttrandefriheten, vilket kallas för meddelarskydd. Meddelarskydd gäller även i kommunala bolag.

Att tala med en journalist på ett vis som skadar arbetsgivaren kan utgöra ett brott mot just lojalitetsprincipen.

Vilka krav kan då ställas i praktiken? De krav på lojalitet som är rimliga att ställa är till exempel beroende av vilken bransch som avses, arbetsuppgifternas art, arbetstagarens ställning i bolaget, och om kundrelationerna äventyras genom uttalandena.

En arbetstagare som bryter mot lojalitetsförpliktelsen riskerar att bli uppsagd. Ett anställningsförhållande får dock till exempel inte hindra en person från att delta i allmänna debatter och liknande.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Forskaren: Därför ska du flytta kontoret utomhus en stund varje dag

Vi mår bra av frisk luft och natur. Därför borde vi spendera mer tid utomhus när vi är på jobbet, menar forskaren Susanna Toivanen.

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Enligt en undersökning prioriterar vi idag bra kollegor och givande arbetsuppgifter högt på jobbet.

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

7 tips: Så säger du upp dig på ett snyggt sätt

Karin Skånberg på Unionen ger sina bästa tips för vad du ska göra för att lämna ett jobb på ett professionellt sätt.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet