Enligt Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter ska arbetsgivaren se till att arbetstagarna inte utsätts för ohälsosam arbetsbelastning, bland annat genom att se till att det finns tillräckliga resurser för att utföra arbetet.
Enligt Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter ska arbetsgivaren se till att arbetstagarna inte utsätts för ohälsosam arbetsbelastning, bland annat genom att se till att det finns tillräckliga resurser för att utföra arbetet.
Foto: Jacob Lund

Nu ska arbetsmiljön bli bättre på ditt jobb

Nu måste arbetsgivarna bli bättre på att förebygga stress och kränkningar på jobbet. Det är en del av innebörden i Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter.

Allt fler sjukskrivs på grund av arbetsrelaterade sjukdomar. Två starkt bidragande orsaker är stress, och kränkande särbehandling på jobbet. Därför har Arbetsmiljöverkets tagit fram en ny föreskrift som specifikt gäller den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Föreskriften börjar gälla 31 mars.

- Nu förtydligar vi vad arbetsgivarna måste göra för att förebygga den här typen av ohälsa, säger Torsten Heinberg, sakkunnig på Arbetsmiljöverket.

Här listar han fem viktiga nyheter som den nya föreskriften för med sig.

1. Ohälsosam arbetsbelastning definieras

I de nya föreskrifterna tydliggörs vad som menas med ohälsosam arbetsbelastning: att det finns en obalans mellan krav och resurser. Arbetsgivaren ska se till att arbetstagare inte utsätts för ohälsosam arbetsbelastning, till exempel genom att se till att det finns tillräckliga resurser för att möta kraven i arbetet och vara tydlig med vad som förväntas av arbetstagaren. Vad ska göras, till vilken kvalitet och till när?

2. Krav på tydliga mål

Det finns redan krav på att arbetsgivare ska ha en arbetsmiljöpolicy. Nu ska det också finnas tydliga mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Målen ska syfta till att främja hälsa och öka organisationens förmåga att motverka ohälsa. De kan till exempel handla om att stärka kommunikationen och öka arbetstagarnas inflytande. Arbetsgivaren ska även se till att arbetstagarna känner till målen, och låta dem vara med att ta fram dem.

3. Arbetstider ska inte leda till ohälsa

Eftersom arbetstider ändå regleras i arbetstidslagen eller kollektivavtal har de inte nämnts i tidigare föreskrifter. Men enligt de nya ska arbetsgivaren se till att arbetstidens förläggning inte leder till ohälsa. Med andra ord kan arbetsgivaren inte längre schemalägga arbetet på ett sätt som gör att medarbetarna riskerar hälsan och hänvisa till att det är ok enligt arbetstidslagen. Exempel på arbetstider som kan medföra hälsorisker är skiftarbete, långa arbetspass och förväntningar på att vara ständigt nåbar.

4. Rutiner för kränkande särbehandling

Det ska finnas tydliga rutiner för hantering av kränkande särbehandling. Vem ska arbetstagarna vända sig till? Vad ska personen göra med informationen? Hur och var kan de utsatta snabbt få hjälp? Arbetsgivaren ska också se till att alla arbetstagare känner till rutinerna. Exempel på kränkande särbehandling är mobbning, utfrysning eller trakasserier. I tidigare föreskrifter stod det också att kränkande särbehandling gällde upprepade kränkningar. Nu har den definitionen tagits bort. En kränkning är en kränkning.

5. Kunniga chefer och ledare

Arbetsgivaren ska se till att chefer och ledare har kunskap om hur ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling kan förebyggas och hanteras. Många chefer och arbetsledare har bra kunskaper redan, andra kan behöva utbildning. Arbetsgivaren ska också se till att det finns förutsättningar för cheferna att göra rätt, till exempel tillräckliga befogenheter, balans mellan krav och resurser och ett rimligt antal underställda.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet