Foto: Studio 52

Dåligt ledarskap gör att vi stjäl mer från jobbet

Även ”vanligt folk” kan få för sig att stjäla från arbetsgivaren. Och vissa omständigheter gör oss mer klåfingriga än vanligt.

Varför stjäl vi från arbetsgivaren, och hur kan det förhindras? Psykologen och beteendevetaren Rune Brand har nyligen lagt fram en masteruppsats i ämnet vid Köpenhamns och Lunds universitet.

En av slutsatserna är att det är för stort fokus på kontroll och övervakning, och för lite på gott ledarskap.

- Människor är mindre benägna att stjäla från någon som behandlar oss schysst, förklarar Rune Brand.

Vad som stjäls mest varierar mellan olika branscher, och att ta fram tillförlitlig statistik över interna stölder är svårt. Men Rune Brand ger några exempel:

- I kassalinjen är det vanligt att ens ”vänner” inte betalar för en vara. På kontor stjäls allt från möbler och lampor till kaffe och toalettrullar. Det finns ingen hejd på uppfinningsrikedomen, säger han.

En del stölder beror på bristande självkontroll, andra på externa omständigheter, som missbruk. Men även ”vanligt folk” stjäl från arbetsgivaren.

Här är tre vanliga orsaker till att vi stjäl från jobbet

1. Orättvisa

Upplevelse av orättvisa på jobbet gör det enklare att rättfärdiga stöld och oärlighet. Till exempel ”jag jobbar så hårt, jag förtjänar det här” eller ”min lön är så låg, jag måste kompensera”. Nöjdare medarbetare däremot leder ofta till färre stölder.

2. Företagskulturen

På vissa arbetsplatser har det blivit normalt att stjäla, och även personer som inte skulle göra det annars rycks med. Här behövs ett mer närvarande ledarskap, som ser vad som pågår och kan skapa ett engagemang som gör att folk inte vill stjäla. Cheferna måste också föregå med gott exempel, såväl internt som i externa relationer.

3. För mycket kontroll

Människor tenderar att leva upp till det som förväntas av oss. Övervakning och krångliga rutiner för att förhindra stöld signalerar till medarbetarna att de förväntas stjäla. Det kan upplevas som kränkande och irriterande och leda till att fler medarbetare snor saker när de väl får chansen.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet