Som chef ska du bland annat ha lätt att övertyga och vinna andras stöd, och kommunicera på ett sätt som mottagaren förstår.
Som chef ska du bland annat ha lätt att övertyga och vinna andras stöd, och kommunicera på ett sätt som mottagaren förstår.
Foto: Monkey Business Images

Sju kompetenser svenska arbetsgivare vill att du ska ha som chef

Vad letar svenska företag efter när de rekryterar chefer? Här är de sju mest efterfrågade kompetenserna just nu.

Metrojobb bad testföretaget Cut-e, som gör arbetspsykologiska tester, att lista de mest eftersökta kompetenserna när svenska arbetsgivare rekryterar chefer.

Här är de sju mest efterfrågade kompetenserna, i rangordning:

1. Personalledning
Att vara bra på personalledning betyder att du kan leda, instruera och samordna team - och trivs i rollen. Du ser till att alla förstår vad målet med arbetet är och att de fokuserar på rätt saker. Du uppträder alltid tryggt och säkert i chefsrollen, och har lätt att övertyga och vinna andras stöd. Du ska alltså inte bara vara en bra ledare, utan uppfattas som det också.

2. Initiativ och ansvar
Innebär att du är självgående och tycker om att ta egna initiativ. Dessutom är du ambitiös och målinriktad, och gillar svåra utmaningar. Du är inte heller den som vänder kappan efter vinden, utan vågar säga vad du tycker. Du är också mer ansvarstagande och plikttrogen än genomsnittet.

3. Resultatorienterad
Du vet vilka resultat du vill uppnå, och arbetar systematiskt för att nå dem. Du är välorganiserad och bra på att prioritera och planera – och har realistiska tidsplaner. Du ser även till att utvärdera resultatet av arbetet, till exempel ekonomiskt.

4. Handlingskraftig
Du verkställer planer med engagemang och beslutsamhet, och accepterar beslut som är fattade i grupp, även om du inte håller med, och är noga med att följa spelreglerna inom organisationen. Du avslutar påbörjade arbeten och är noga med kvaliteten.

5. Stabilitet
Med stabilitet menas att du har en förmåga att skapa förtroende, och stödjer och uppmuntrar andra när det uppstår problem. Du håller huvudet kallt
även under press, och får till exempel inga utbrott på folk runtomkring dig. Du har också lätt för sociala situationer, och tycker inte det är speciellt jobbigt att träffa nya människor.

6. Effektiv kommunikation
Effektiv kommunikation betyder att du uttrycker dig på ett sätt som medarbetarna förstår, och får dem att ta till sig budskapet. Det kräver i sin tur ett intresse för hur andra människor fungerar, och att du vet vad du pratar om. Du ska också kunna tala med auktoritet och övertygelse.

7. Personalutveckling
Innebär att du låter medarbetarna pröva nya saker, samtidigt som du stöttar dem i arbetet. Även här gäller det att vara intresserad av människor, och att du kan se vilka behov olika medarbetare har. Du bör också gilla förändring och nya idéer, annars blir du förmodligen en bromskloss för deras utveckling.


Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär