Efter ledigheten gör sig kroppen redo för en utmaning på jobbet. Att känna en viss oro eller stress är helt normalt.
Efter ledigheten gör sig kroppen redo för en utmaning på jobbet. Att känna en viss oro eller stress är helt normalt.
Foto: IBL/ Shutterstock

Tillbaka på jobbet igen? 7 tips för att hitta motivationen efter semestern!

Känner du ångest inför att börja jobba igen efter semestern? Ta det lugnt, enligt psykologerna Gunnar Aronsson och Mattias Lundberg är det helt normalt eftersom din kropp ställer in sig på en utmaning. Tillsammans listar de 6 knep för hur du bäst hanterar övergången mellan semester och jobb. 

1. Acceptera dina känslor
Att komma tillbaka till jobbet efter semestern och möta ansvar och krav är för många förknippat med ångest. Men enligt Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och docent i psykologi, är det helt normalt att känna så. Det kan till och med vara nödvändigt.
– Just att vi känner en ångest, stress eller oro handlar om att vi försöker förbereda oss inför något som är jobbigt. Att känna en viss belastning är snarare en sund reaktion, det är kroppens naturliga sätt att förbereda sig på en utmaning. Man måste vara skärpt för att det är nödvändigt, har man ett jobb men tycker om att vara ledig är det helt normalt, säger han.

LÄS MER: Därför ska du passa på att söka jobb i början av augusti

2. Ta tillbaka gamla vanor
En viktig del för att komma in i jobbrytmen igen är att anpassa dig till dina arbetstider. Under semestern är det lätt att förskjuta eller till och med vända på dygnet. Sena nätter är ofta vardagsmat när jobbet inte kallar nästa morgon, men enligt Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms universitet, är det väldigt viktigt att du hittar tillbaka till dina vardagsrutiner.
– Många ställer om sin livsstil väldigt mycket under semestern, man förskjuter dygnsrytmen. Den sista veckan av semestern är det viktigt att försöka komma tillbaka till det man hade innan, säger han.

3. Gör en mjuk övergång
Börja förbereda dig några dagar innan på att det är dags att gå till jobbet exempelvis genom att planera hur din första arbetsvecka ska se ut. Om du har möjlighet att styra över dina arbetstider är även en idé att inte börja en måndag morgon utan börja mitt i veckan för att undvika en abrupt övergång mellan ledighet och jobb. 
– Har man inte förberett ordentligt tycker jag att man ska gå in fyra eller fem dagar innan man faktiskt ska börja jobba för att få en överblick av vad det är som väntar, säger Mattias Lundberg. 

LÄS MER: Facebook-chefen avslöjar: Här är knepet som får ditt cv att sticka ut

4. Uppskatta dina kollegor
Efter att ha varit borta från arbetskamraterna en längre period är det en perfekt tidpunkt för att samla ihop kollegorna och göra något kul tillsammans både på och utanför jobbet. Det skapar bättre stämning och ger er något roligt att jobba mot.
– Rikta blicken framåt mot september och tänk på vad som ska hända under hösten. Det är ett bra tillfälle att göra en planering med kollegorna när man börjar, då är alla lite borta från vardagsrutinerna och har lite mer ork och är öppnare för nya tankar, säger Gunnar Aronsson.

5. Förändra dina arbetsrutiner
Om du känner ångest eller oro inför att komma tillbaka till jobbet efter semestern är det kanske möjligt att du kan förändra saker i ditt arbete för att göra din tillvaro bättre. 
– Du måste utvärdera vad ångesten handlar om för att kunna göra något åt den. Försök förändra det som ger dig ångest, säger Gunnar Aronsson.

LÄS MER: Karriärpanelen tipsar: Så svarar du på frågan "Vilka är dina sämsta egenskaper?"

6. Ha ett arbetssätt som passar dig
Det som funkar bra på fritiden funkar oftast bra på jobbet, menar Mattias Lundberg. För många innebär hösten en hel del mål att uppfylla, men beroende på hur du är som person kanske du ska skippa listan med krav. 
– Mål är väldigt individuellt. För en del blir mål väldigt jobbigt, gillar du att ta dagen som den kommer blir du förmodligen bara stressad av en lista, säger Mattias Lundberg. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet