Prata mindre om dig själv och mer om företaget där du vill jobba, tipsar Charlotte Hågård.
Prata mindre om dig själv och mer om företaget där du vill jobba, tipsar Charlotte Hågård.
Foto: Alamy/Montage

Här är den vanligaste missen du gör i ditt personliga brev

Ett personligt brev ska vara strikt anpassad till dig själv och jobbet du söker. Men enligt experten Christine Hågård gör många idag misstaget att ha för mycket ”jag” i sin presentation.

Ditt personliga brev är en skräddarsydd presentation av dig själv som visar varför du söker jobb, menar karriärexperten och författaren Charlotte Hågård. Men du ska akta dig för att bli för personlig genom att snöa in för mycket på dig själv och dina egna intressen. 

– Den största missen är oftast att man är alldeles för dålig på att förklara varför man vill ha jobbet. Man rabblar upp sina personliga egenskaper och säger att ”jag vill utvecklas” och ”jag vill göra det här”, säger Charlotte Hågård. 

Hon menar att det som de flesta inte tänker på är att företaget ser till sina behov och vill hitta en person som passar perfekt för just deras lediga tjänst. Därför bör det personliga brevet snarare fokusera på varför just du skulle passa så bra för jobbet du söker. 

– Istället ska man fokusera på ”vad kan jag göra för er”. Det är det som företaget vill veta. 

Försök förklara varför din potentiella arbetsgivare ska välja just dig bland alla sökande och vad du kan bidra med till företaget. 

– Lite mindre ”jag” och lite mer företag istället, säger Charlotte Hågård. 

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma