– Tyvärr så leder väldigt ofta klagande till något positivt, säger Oskar Henrikson, legitimerad psykolog som specialiserat sig på organisationer.
– Tyvärr så leder väldigt ofta klagande till något positivt, säger Oskar Henrikson, legitimerad psykolog som specialiserat sig på organisationer.
Foto: IBL/All over press

Psykologen: Därför klagar vi alltid över kaffet på jobbet

Klagar du och dina kollegor ofta över det dåliga kaffet på er arbetsplats? Enligt psykologen Oskar Henrikson är just klagande något som vi vanligen tar till när vi vill få en bättre kontakt med våra kollegor och få deras gillande. Kaffemaskinen är en mötesplats och den blir ett lätt offer för vår negativitet. 

Kaffemaskinen på jobbet är ett lätt offer att kritisera. Antingen är kaffet för svagt, för starkt eller för beskt. I värsta fall är kaffemaskinen trasig, något som lätt kan orsaka kalabalik på jobbet. Men faktum är att vårt klagande över en sådan sak enkel sak som kaffemaskinen kan vara ett beteende som går djupt ner i kulturen på arbetsplatsen och som ständigt uppmuntras av medarbetarna.

Oskar Henrikson, legitimerad psykolog som specialiserat sig på hur vanor skapas i organisationer, menar att just klagande på arbetsplatsen är ett vanligt förekommande fenomen.
– De beteenden som uppstår i en organisation kan man likna vid hur evolutionen får djur och växter att växa fram. Liksom det finns sandfärgade djur i öknen finns det även kulturer som uppmuntrar eller straffar vissa beteenden på arbetsplatsen, säger Oskar Henrikson.
På samma sätt som det finns konstiga djur finns det alltså även märkliga beteenden bland människor som kan vara svåra att förstå hur de egentligen kom till från början. 

Om du säger ”Jag är så dålig!” kommer dina kollegor eller vänner förmodligen att svara ”Nej, du är jättebra!”.
– Tyvärr så leder väldigt ofta klagande till något positivt. Vi tror att vi är snälla tillbaka, men problemet är att vi positivt uppmuntrar till ett klagande beteende, säger Oskar Henrikson.

Samma sak gäller med skvaller – om du pratar illa om någon och får medhåll från en kollega så har ni en trevlig skvallerstund tillsammans, trots att det ni egentligen gör är negativt. När det kommer till vår arbetsplats vill vi gärna ha en bra relation med våra kollegor.
– Om man möts vid kaffemaskinen varje dag finns det utrymme för att klaga där och få medhåll av andra. Det handlar om att få folks gillande.

Vi är snabba på att klaga och uppmärksamma problem medan vi är sämre på att prata om det positiva, menar Oskar Henrikson. Det kan bero på att vår överlevnadsinstinkt gör att vi har lättare för att bli rädda och oroliga än för att bli glada.
– Vi har fler känslor som hjälper oss att upptäcka och lösa problem när ett hot dyker upp, säger han.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet