Det kan hänga på de första orden i annonsen – det gäller att tidigt fånga läsaren och väcka intresse för tjänsten.
Det kan hänga på de första orden i annonsen – det gäller att tidigt fånga läsaren och väcka intresse för tjänsten.
Foto: IBL/Alamy/Montage

8 steg: Så skriver du den perfekta jobbannonsen

Tycker du det verkar knepigt att skriva en bra platsannons? Ta det lugnt, du är inte ensam! Metro jobb har tagit hjälp av Nicolas Tidhammar, partner på kommunikationsbyrån Whydentify, för att samla ihop de bästa tipsen för hur du skriver annonsen för jobbet som alla kommer att vilja söka. 

1. Tydlig jobbtitel
Börja med en tydlig jobbtitel, till exempel ”vd”, ”ekonomichef” eller ”säljare”. Det gör det lättare att hitta din annons. Ett par förklarande adjektiv kan också behövas – antingen för att understryka en egenskap, exempelvis ”glad vd”, eller för att förklara rollen bättre. ”Projektledare” en roll som kan betyda lite vad som helst, då är det bra att skriva ut vilken sorts projektledare det rör sig om, exempelvis ”projektledare inom IT”. Undvik interna titlar som är svåra för utomstående att förstå.
 
2. Underrubrik
Ha en underrubrik efter jobbtiteln. Här gäller det att sälja befattningen med så få ord som möjligt, fundera på vad som är viktigast och inkludera cirka fem nyckelord.
Undvik floskler som inte har någon substans, som till exempel ”en dynamisk ledare med spring i benen”. Vad säger egentligen en sådan beskrivning? Då är det bättre att framhäva något unikt, en viktig gemensam nämnare eller något företagskulturellt, till exempel ”ledare som gillar pingis” eller ”ledare med passion för mat”.

→LÄS MER: Psykologen: Så kan vi stoppa fördomar och diskriminering inom rekrytering
 
3. Beskriv erbjudandet
Nästa steg är att beskriva erbjudandet. Alltså – varför ska personen söka just det här jobbet? Vänta inte till slutet. Du har ytterst lite tid på dig att fånga kandidatens uppmärksamhet och därför bör erbjudandet komma först. Undantaget är om du är en väldigt attraktiv och känd arbetsgivare som många vill jobba hos. Då kan du gå rakt på befattningsbeskrivningen.
 
4. Befattningsbeskrivning
Här beskriver du vad jobbet går ut på i praktiken. Återigen – var tydlig och relevant. Ta bort det som är självklart och lika hos de flesta arbetsgivare och koncentrera dig på det som beskriver det mest unika i rollen. Fundera på vad målgruppen vill veta och välj ut de arbetsuppgifter du tror kommer ge respons. Använd ett språk som tilltalar målgruppen och gör texten lätt att förstå. Undvik interna begrepp.
 
5. Beskriv arbetsgivaren
Många använder samma företags- eller organisationsbeskrivning i alla platsannonser, men anpassa istället beskrivningen till den aktuella tjänsten. Återigen – fundera på vad mottagaren vill veta. En ekonom är förmodligen mest intresserad av struktur, omsättning och ägande, medan en säljare vill veta mer om framtiden och vart organisationen är på väg. Om du inte har resurser att göra en ny företagsbeskrivning till varje roll kan du börja med att ta fram några varianter för den vanligaste typen av tjänster.
 
6. Kravspecifikationen
Platsannonser innehåller ofta en lång önskelista på hur den sökande ska vara som person. Däremot tar du bäst reda på hur en kandidat är som person genom intervjuer och tester. För varje egenskap på listan riskerar du dessutom att människor sållar bort sig själva – trots att de kanske är högst lämpade för jobbet. Beskriv istället vilka situationer som kan uppstå i jobbet. Då kan kandidaterna själva avgöra om de tror de passar. Glöm inte heller de formella kraven, till exempel om det krävs en viss utbildning eller licens för att klara jobbet. Tänk på att inte fördumma människor – om du söker chaufförer kan folk oftast räkna ut att de behöver körkort.

→LÄS MER: Chefen tar död på myterna om hur Google rekryterar

7. Kontaktdelen
Vill du verkligen ha de bästa måste du anstränga dig. Därför bör du öppna upp för flera kontaktvägar som e-post, telefon och sociala medier. Många som har ett bra jobb idag vill gärna få en mer personlig kontakt och ställa frågor innan de bestämmer sig för att söka. Kräv inte att kandidater omedelbart ska registrera sig, skapa konton och fylla i långa formulär. Kommunikationen ska vara på deras villkor. Det är oftast du som är på jakt efter dem, inte tvärtom.
 
8. Längden
En hel platsannons bör normalt inte överstiga en A4-sida, förutsatt att du använder 12 punkters storlek i typsnittet Times. Det motsvarar cirka 4000 tecken, inklusive blanksteg. Annonsen är bara ett mellanled, en teaser som ska skapa nyfikenhet och locka människor att ta nästa steg. På hemsidan kan du lägga ut mer information. Eller så väljer du att sälja in jobbet när kandidaten tar kontakt – under förutsättning att du gjort det enkelt och öppnat upp för flera kontaktvägar.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Nina Jansdotter tipsar: Så förbereder du dig idag inför nya jobbet i höst

Nina Jansdotter tipsar: Så förbereder du dig idag inför nya jobbet i höst

Om du planerar att söka nytt jobb i höst finns det redan nu en rad saker som du kan göra för att vara förberedd.

Experten: Så gör du en säljande spontanansökan

Experten: Så gör du en säljande spontanansökan

Genom att skicka in en spontanansökan sticker du ut från mängden och har goda chanser att knipa ett jobb som kanske ännu inte ens utannonserats.

Här är 6 vanliga frågor rekryterare får – och svaren

Här är 6 vanliga frågor rekryterare får – och svaren

Kan ett CV vara tre sidor långt? Funkar verkligen spontanansökningar? En rekryterare får dagligen frågor från nyfikna arbetssökande.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb