Kan du skilja på jobbvila och hjärnvila? Enligt stresscoachen Maria Helander är det superviktigt att vila upp hjärnan under julledigheten genom att stryka en rad aktiviteter i kalendern, skippa mobilen och datorn och istället göra ingenting.
Kan du skilja på jobbvila och hjärnvila? Enligt stresscoachen Maria Helander är det superviktigt att vila upp hjärnan under julledigheten genom att stryka en rad aktiviteter i kalendern, skippa mobilen och datorn och istället göra ingenting.
Foto: IBL/Alamy

Stresscoachen: Så lär du dig koppla bort jobbet i jul

Julen innebär inte bara tända ljus, ledighet och mat i mängder. Enligt stresscoachen och beteendevetaren Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera återhämtning. Nu ger hon sina bästa tips för hur du kopplar bort jobbet i jul och stressar mindre.

1. Rätt sorts vila
Bara för att du är ledig betyder det inte att kroppen och hjärnan automatiskt varvar ner. Om du vill ge din kropp återhämtning menar Maria Helander att du måste satsa på att låta din hjärna vila, vilket den inte gör om du proppar kalendern full av roliga aktiviteter under julledigheten.
– Hjärnvila är när kroppen hinner vila upp sig och alla muskler slappnar av. Då ska du inte heller slösurfa på datorn eller kolla på TV, vi måste skilja på hjärnvila och annan vila, säger Maria Helander.

2. Lugna aktiviteter
Att vila hjärnan betyder dock inte att du måste ligga i sängen och stirra upp i taket. En av de bästa aktiviteterna du kan göra för hjärnan, förutom att sova, är att gå på långpromenad i naturen.
– Men då ska du inte lyssna på någon podd eller musik, utan bara koppla bort allt. Även mindfulness eller yoga är bra, då hjälper du hjärnan att fokusera på en enda sak, säger Maria Helander.

→LÄS MER: Sven-Erik jobbar som jultomte: ”Mitt i sommaren kallar de mig Tomten”

3. Utmana dig själv
Hur länge klarar du dig utan mobilen, datorn och sociala medier? Försök ta några dagars skärmvila och känn efter hur du påverkas av det.
– Beroende på hur du mår kan det ge en signal om hur stressad du egentligen är.

4. Skriv ner och stryk över
Om du har mycket att ordna innan det är dags för julfirande är en bra idé att skriva en att-göra-lista.
– Jag rekommenderar alltid att göra en lista. När du har gjort det så stryker du sedan en tredjedel av den listan, eller delegerar ut de uppgifterna till någon annan. Vi är tidsoptimister när vi planerar, men det här året kanske vi ska hoppa över att laga all mat till julbordet och ha knytkalas istället. Och vem tar skada av att vi inte skickar ut de där julkorten? säger Maria Helander.

5. Se till att svettas
Träning och rörelse är något av det bästa du kan göra för att din kropp ska må bra och bli mer stresstålig.
– Träna gärna kondition, ge dig ut och svettas ordentligt under 20-30 minuter. Då hjälper du din kropp att hantera stresshormonerna.

→LÄS MER: Stressen som leder till utmattningssyndrom – 6 tecken på att du är i riskzonen

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
André blev toppsäljare på het startup

André blev toppsäljare på het startup

Vill du jobba när och var du vill, utveckla dina säljkunskaper och få möjlighet att avancera på en spännande startup? Då borde rollen som Mission Agent på U

Annons
Här får du ett viktigt jobb där du gör gott för andra

Här får du ett viktigt jobb där du gör gott för andra

Flexibilitet, trygghet och ett viktigt jobb där du gör skillnad i samhället. Det får du som jobbar som socionomkonsult hos Dedicare.

Veckans matlåda: Sotad koljafilé med lättlagad ragu på rödbeta

Veckans matlåda: Sotad koljafilé med lättlagad ragu på rödbeta

Låter en "ragu" för avancerat för att laga till middag ikväll? Tänk om, Ana Cruz-Prado från Sveriges kockar vet hur du gör det enkla svårt!

Veckas matlåda: Svamprisotto med tryffel och parmesan

Veckas matlåda: Svamprisotto med tryffel och parmesan

Ana Cruz-Prado från Sveriges kockar räddar dina matlådor med en matig och smakrik svamprisotto.

Veckans matlåda: Rotfruktsrakor med blomkålsris

Veckans matlåda: Rotfruktsrakor med blomkålsris

Den här veckan bjuder Henrik Dahlin från Sveriges kockar på ett vegetariskt recept gjort på nyttiga rotfrukter. Perfekt för matlådan!

Så blir du kvitt din prestationsångest

Att ställa höga och ibland orealistiska krav på sig själv på jobbet är tyvärr inte helt ovanligt. Men du kan bli av med din prestationsångest.

Fler artiklar inom Hälsa