Konkurrensen om kompetens växer allt mer och idag slåss företagen för att locka till sig – och behålla – de bästa medarbetarna.
Konkurrensen om kompetens växer allt mer och idag slåss företagen för att locka till sig – och behålla – de bästa medarbetarna.
Foto: IBL/Alamy

Experten: Det här är employer branding och därför ska du bry dig om det 2017

Employer branding handlar om hur ett företag uppfattas av sina anställda – både nuvarande, tidigare och potentiell arbetskraft. 
– Det är lika relevant för en verkstad i Gnosjö att jobba med employer branding som det är för Spotify, säger Tommie Cau på Careereye.

Frågor om hur företag sysslar med employer branding är något som växt fram i och med att konkurrensen om kompetens på arbetsmarknaden hårdnat. Tommie Cau, vice VD på Careereye, har jobbat med frågor om employer branding i över 10 år. Han menar att ämnet främst handlar om hur företag lockar till sig nya medarbetare.
– Det går ut på att arbetsgivare ska lyckas attrahera och behålla rätt kompetens i företaget. Det är inte så enkelt, det är ju människor vi pratar om och vad som driver olika människor varierar. Var vi väljer att jobba någonstans är också ett av våra största beslut i livet, så många faktorer spelar in.

⇒LÄS MER: Psykologen: Så kan vi stoppa fördomar och diskriminering inom rekrytering

För att locka till sig arbetskraft måste därför företag marknadsföra sig själva på ett sådant sätt att människor vill jobba där. Samtidigt är det lika viktigt att leva upp till det man utger sig för att vara, just för att medarbetarna ska välja att stanna kvar istället för att söka sig vidare.  
– Det är lika relevant för en verkstad i Gnosjö att jobba med employer branding som det är för Spotify. Båda vill ha rätt personer och både vill se till att de trivs, är engagerade och stannar, säger Tommie Cau.                                      
                                                                                                                                                                            Bild: Tommie Cau. 

⇒LÄS MER: 6 saker du aldrig ska ha med i ditt CV

Samtidigt menar han att mycket har förändrats på senare år i och med att medarbetare idag själva kan leta upp och dela med sig av information. Numera händer mycket bortom företagets kontroll.
– Nu har också medarbetare sina egna kanaler i sociala medier och de sätter betyg och omdömen på arbetsplatsen. Det är bara positivt och kan vara extra bra för små bolag som har begränsade budgetar, man kan synas och nå ut till en stor publik. Helt plötsligt kan mindre bolag också konkurrera om talangerna på ett nytt sätt.

Nyheter

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Nyheter

Här är arbetsgivarna med bäst arbetsvillkor i Sverige

Här är arbetsgivarna med bäst arbetsvillkor i Sverige

Nyckeltalsinstitutet har granskat över 700 000 svenskars arbetsvillkor. Vinnarna är de företag som prioriterar jämställdhet och ett bra ledarskap.

Experten: Det här händer i kroppen när du hoppar över lunchen

Experten: Det här händer i kroppen när du hoppar över lunchen

Enligt en ny undersökning från Fazer är det många som skippar lunchen på jobbet, men dietisten Maria Nygårds menar att vanan ger mer nackdelar än fördelar.

Här är 5 artiklar att inspireras av på internationella kvinnodagen

Här är 5 artiklar att inspireras av på internationella kvinnodagen

Den 8 mars varje år uppmärksammas världens kvinnor på internationella kvinnodagen, Metrojobb har samlat ett gäng artiklar att inspireras av!

Therese Lindgren: ”Ingen tackar dig för att du går in i väggen”

Therese Lindgren: ”Ingen tackar dig för att du går in i väggen”

I det senaste avsnittet av Metrojobbs Misslyckandepodden delar Youtube-stjärnan med sig av sina värsta motgångar.

Fler artiklar inom Nyheter