7 tips till dig som tycker det är svårt att skriva cv
Att få ihop ett cv och personligt brev kan vara jobbigt om man har svårt för att skriva eller komma igång. Metrojobb bad därför Charlotte Hågård, författare till ”cv-boken”, om några tips på hur du som tycker det är svårt att skriva cv kan komma igång med din ansökan.
Gör en intervju
Om du tycker det är svårt att skriva om dig själv kan du be någon att intervjua dig. Där får du svara på frågor om dig själv, jobbet du vill söka och dina meriter. Intervjuaren skriver ner dina svar och sedan kan du utgå från dem när du skriver.
Strukturera med rubriker
Dela upp ditt cv efter olika rubriker som arbetslivserfarenhet, utbildning, språk och andra meriter. Det ger dig en bra överblick samtidigt som det skapar ett proffsigt intryck.
⇒LÄS MER: 6 saker du aldrig ska ha med i ditt CV
Utgå från jobbet du söker
Vik ett papper på mitten. På ena sidan skriver du ner vilken typ av person som efterlyses i annonsen, på den andra skriver du vilka kvalitéer du har som matchar kravbilden. Använd det för att sälja in dig själv i ditt personliga brev.
Ta hjälp av mallar
Det finns gott om färdiga mallar för både cv och personligt brev att ladda ner om du gör en sökning på internet. En mall ger dig en proffsig layout – utan att du behöver designa den själv.
Skriv brevet utifrån 4 frågor
För att få med det viktigaste i ditt personliga brev kan du utgå från fyra frågor:
- Varför vill du jobba hos företaget där du söker jobb?
- Varför vill du ha jobbet?
- Varför ska de anställa just dig?
- Vilka kompetenser/egenskaper har du som gör att du passar för tjänsten?
Ta hjälp med skrivandet
Tycker du att det är skrivandet som är det svåraste? Ta hjälp av någon som kan! Bjud en kompis på lunch i utbyte mot att personen hjälper dig att skriva ihop ditt personliga brev.
Be om feedback
Underskatta aldrig andra personers åsikter och tankar. Be 2-3 personer att läsa igenom både cv och personligt brev. Nya ögon kan lättare hitta stavfel och andra misstag.