– Man tänker ”varför ska jag byta jobb för att någon annan beter sig illa”. Men varför ska man stanna på ett företag som tillåter att sådant händer? säger Kristina Östberg.
– Man tänker ”varför ska jag byta jobb för att någon annan beter sig illa”. Men varför ska man stanna på ett företag som tillåter att sådant händer? säger Kristina Östberg.
Foto: IBL/Shutterstock

Psykologen: Därför sker mobbning på jobbet

Var femte svensk känner psykiskt obehag inför att gå till jobbet flera gånger varje vecka eller några gånger i månaden, enligt Sveriges företagshälsor. Enligt Kristina Östberg, psykoterapeut med lång erfarenhet av personalfrågor, är ett för svagt ledarskap en av de stora anledningarna till att mobbning och trakasserier uppstår på arbetsplatser.

Trakasserier och mobbning kan uppstå inom alla yrkesgrupper men en stor faktor är hur ledarskapet ser ut på arbetsplatsen. Det är ofta när chefer glömmer bort att fokusera på arbetsgruppen som mobbning uppstår. Det menar Kristina Östberg. Hon har lång erfarenhet av att jobba med personalfrågor och organisation. Hon är också legitimerad psykoterapeut och har skrivit boken ”Mobbning på arbetsplatsen” tillsammans med Lasse Eriksson.
– Det kan handla om grupper som sköter sig själva, där normerna kan bli förvrängda utan att någon chef ser det. Det kan också vara chefer som bara jobbar utåt eller bara tänker på ekonomin och glömmer att fokusera på arbetsgruppen, säger Kristina Östberg.

⇒LÄS MER: Thord blev mobbad på jobbet – fick sparken efter 36 år

Kristina Östberg påpekar också att många av de som står för trakasserierna är chefer. Det finns flera olika teorier om varför någon börjar trakassera andra på jobbet. Det kan till exempel handla om utåtriktad aggressivitet eller kompensation för en låg självbild.
– Det är svårt att forska på mobbare, ingen vill ju bli kallad det, säger Kristina Östberg.                                                                                                          Bild: Kristina Östberg. Fotograf: Stewen quigley Hi

Upptäcker du att mobbning förekommer på din arbetsplats så tycker Kristina Östberg att man ska prata med en chef, antingen en nära eller en chef högre upp. Det är oftast lättare om man är flera personer som säger till. För den som upplever att man är utfryst på sin arbetsplats uppmanar Kristina Östberg bland annat till att man kan prata med facket. Men hon tycker också att man ska leta efter ett nytt jobb medan man fortfarande orkar, ett råd som kan vara provocerande.
– Man tänker ”varför ska jag byta jobb för att någon annan beter sig illa”. Men varför ska man stanna på ett företag som tillåter att sådant händer? Du har alltid makten över dig själv, och alla har rätt till en bra arbetsmiljö för sig själva.

⇒LÄS MER: Forskaren förklarar: Vad är mobbning?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
SOS Alarm söker dig som vill hjälpa människor i akuta situationer

SOS Alarm söker dig som vill hjälpa människor i akuta situationer

Marie Wahlborg bytte jobb från narkossköterska till SOS Alarm och stortrivs i rollen som SOS-sjuksköterska.

Delar du och din arbetsgivare samma värderingar? Så vet du!

Delar du och din arbetsgivare samma värderingar? Så vet du!

Vi känner inte till våra egna värderingar, men om vi gjorde det skulle vi trivas bättre på jobbet, menar Lena Ahlström.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hur kontoret ser ut har stor påverkan på hälsan produktiviteten. Hjärnforskaren Katarina Gospic tipsar om saker alla kan tänka på.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet