Om du vill att rätt personer ska hitta dig på LinkedIn måste du optimera din profil så att den blir sökbar.
Om du vill att rätt personer ska hitta dig på LinkedIn måste du optimera din profil så att den blir sökbar.
Foto: Unsplash

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

Närmare 40 procent av alla företag rekryterar personal via sociala medier. Men för att du ska kunna hitta ditt drömjobb på internet måste du göra dig synlig för arbetsgivaren. Rekryteringsexperten Teresa Taylor från Dreamwork ger sina bästa tips för hur du blir hittad på nätverket LinkedIn.

Idag har nätverket LinkedIn 2,6 miljoner användare i Sverige. Samtidigt rekryterar fyra av tio bolag via sociala medier, enligt en enkät från Svenskt näringsliv från 2016. Men för att du ska få ett nytt jobb via sociala medier krävs det att rekryterarna vet att du finns där.

Teresa Taylor är vice vd för rekryteringsföretaget Dreamwork. Hon menar att även om många svenskar finns på sociala medier idag så är vi dåliga på att göra oss synliga där.
– Det är en sak att presentera sig själv på LinkedIn, men att optimera sig själv för att bli synlig för sök är en helt annan grej, säger Teresa Taylor.

⇒LÄS MER: 6 snabba tips till dig som inte fattar grejen med LinkedIn

Hur ska du göra för att din profil ska hittas då? När rekryterare är på jakt efter en ny kandidat på LinkedIn söker de ofta efter personer genom olika sökord. Därför ska du sträva efter din profil är en av de första de hittar.
– Det är lätt att försvinna i mängden, det är precis som när du googlar. Du ska sikta på att dyka upp bland de tio första alternativen när någon söker, säger Teresa Taylor.

Ett knep är att lusläsa ett antal jobbannonser med tjänster som passar in på dig. Lista de mest frekventa orden som används för att beskriva din yrkesprofil och lägg sedan in de orden i din egen LinkedIn-profil.
– En teknik kring det är att upprepa dig. Använd dina sökord minst tre gånger i profilen. När någon sedan söker på de orden kommer din profil komma högt upp på träfflistan.

Om du har många sökord kan det vara svårt att klämma in alla i en löpande text. På din profil kan du ha en sammanfattning om dig själv och ett knep då är att i slutet av den helt enkelt rabbla upp flera ord på rad som beskriver dina specialistområden.

Enligt Teresa Taylor är det svårt att säga exakt vilka sökord som passar in, eftersom det helt beror på vad du jobbar med och vilken kompetens du har. Men däremot är det desto enklare att säga vilka ord du inte ska använda dig av. Det finns en hel del ord som överanvänds och därför blir ganska klyschiga.  
– Undvik adjektiv och floskler som ”säljande”, ”stresstålig” eller ”fokuserad”. De kan snarare skapa en ifrågasättande uppfattning, säger Teresa Taylor.

⇒LÄS MER: Så viktigt är LinkedIn i ditt jobbsökande

Sociala medier

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Sociala medier

Annons
SOS Alarm söker dig som vill hjälpa människor i akuta situationer

SOS Alarm söker dig som vill hjälpa människor i akuta situationer

Marie Wahlborg bytte jobb från narkossköterska till SOS Alarm och stortrivs i rollen som SOS-sjuksköterska.

Imponerande eller irriterande? Så skryter du på rätt sätt

Imponerande eller irriterande? Så skryter du på rätt sätt

Imponerar du på omgivningen, eller verkar du bara skrytsam och osympatisk? En ny studie visar att många har dålig koll på var gränsen går.

Experternas guide: Så använder du Facebook till att söka jobb

Experternas guide: Så använder du Facebook till att söka jobb

Om du tar en paus från att tagga dina vänner i videos på söta kattungar kan även Facebook vara en plattform som hjälper dig att hitta nästa drömjobb.

Så ökar du jobbchanserna med sociala medier

Så ökar du jobbchanserna med sociala medier

Tänk jobb och karriär när du använder sociala medier. Jackie Kothbauer, expert på personliga varumärken, tipsar om hur.

Så kan du hitta din praktikplats via nätet

Så kan du hitta din praktikplats via nätet

Att hitta praktikplats kan vara svårt, men då kan nätet vara till hjälp. Nystartade Praktiksajten.

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Omplacerad. Fick sparken. Erbjöds inte jobbet. Olämpliga inlägg i sociala medier kan ha stor inverkan på karriären. Här är sju exempel.

Fler artiklar inom Sociala medier