Anna Tufvesson är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.
Anna Tufvesson är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.
Foto: Tommy Andersson

Experten: Sluta skylla på chefen – satsa på att bli en bättre medarbetare istället

Det är lätt att skylla på chefen när vi har för mycket att göra, eller klaga på företaget när vi är missnöjda på jobbet i allmänhet. Men enligt ledar- och medarbetarutvecklaren Anna Tufvesson är det också vårt ansvar som anställda att se till att vi trivs på jobbet. Här är hennes bästa tips för hur du ökar din arbetsglädje och trivs bättre på jobbet.

– Vi har under väldigt lång tid pratat om vad chefen ska göra, och visst är chefen ansvarig för väldigt mycket. Men det har varit för mycket fokus på att chefen ska se till att alla är nöjda och glada på jobbet, säger Anna Tufvesson.
Hon är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”. Hon arbetar med hur vi kan skapa en bra arbetsmiljö genom att själva engagera oss mer på jobbet.

LÄS MER: 5 saker chefer gör som får de bästa medarbetarna att säga upp sig

Istället för att lägga ansvaret för vår arbetsglädje på vår chef menar Anna Tufvesson att vi istället måste titta på vad vi själva gör för att trivas.
– Vi måste sätta fokus på vad medarbetarnas eget ansvar är, för de har också ett ansvar. Vi är ju varandras arbetsmiljö. Fråga dig själv vad det innebär att vara en god medarbetare och hur du vill bidra till andras arbetsmiljö.

Nedan listar Anna Tufvesson sex steg för hur du går tillväga för att bli en bättre medarbetare – och ha roligare på jobbet.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet