5 tips: Så uppdaterar du din jobbansökan
Tiderna förändras och det borde din jobbansökan också göra. Här är fem tips på hur du kan uppdatera ditt cv och personliga brev.
Att skriva ett bra och säljande cv och personligt brev är en konst i sig. Time listade de absolut viktigaste delarna av en ansökan 2017.
1. Var personlig
Både ditt cv och personliga brev bör vara anpassat till det jobbet du söker. Granska arbetet du vill ha och var noga med att se över vilka kvalifikationer som du måste ha innan du ansöker. Ta en funderare på varför du vill ha just det jobbet och undvik att hälsa anonymt. Det tar inte lång tid att söka fram vem det är som har hand om rekryteringsprocessen.
2. Berätta en historia
För att fånga läsaren, i det här fallet rekryteraren, så är en bra öppningsfras nyckeln till framgång. Sedan bör du relatera dina intressen och färdigheter till det din framtida arbetsgivare söker och är i behov av.
LÄS MER: 3 vanliga misstag i ditt personliga brev – och hur du fixar dem
3. Använd punktlistor
Rekryterare får ofta hundratals cv:n och personliga brev. Att göra din ansökan kort, koncist och lättläst är ett säkert sätt att få dig att synas. Less is more. Punktlistor är ett bra verktyg att använda när du vill markera det absolut viktigaste du vill att arbetsgivaren ska veta.
4. Påpeka arbetskulturen
Kvalifikationer är inte allt. Att passa in i arbetskulturen är minst lika viktigt. Om arbetet du söker nämner att ni kommer att arbeta i lag kan det vara en bra idé att lista upp lyckade kollaborationer på tidigare arbetsplatser. Tonen i ditt cv och personliga brev kan också påverka hur en potentiell arbetsgivare ser dig och huruvida du kommer passa in eller inte.
LÄS MER: Ska du på arbetsintervju? Här är 7 tips som får dig att kamma hem jobbet
5. Avsluta med en fråga
Målet med din ansökan är att få personen på andra sidan att ta dig vidare i rekryteringsprocessen. Att avsluta med en fråga visar på engagemang och intresse utan att verka desperat.