Ditt informationssökande är arbetsgivarens huvudvärk.

Information äter upp svenskarnas arbetstid

Ägnar du ibland halva arbetsdagen bara åt att gå igenom din mejlbox? Surfar du i timmar runt på nätet på jakt efter en uppgift som du behöver för en kommande presentation? Du är inte ensam.

En undersökning som YouGov gjort på uppdrag av Canon visar att varje person slösar bort 80 000 kronor om året på att gå igenom eller söka efter information, skriver Dagens Nyheter.

Informationshantering är en av de största utmaningarna i det svenska arbetslivet.  Förutom att det övermäktiga informationsflödet är en stressfaktor för den enskilde medarbetaren är det ett ekonomiskt dilemma för arbetsgivaren.

I undersökningen intervjuades 2032 personer i åldrarna 18-65 år. Nästan hälften av deltagarna ägnar 10 timmar i veckan åt att leta. En fjärdedel uppger att de lägger en timme om dagen alltså 20 timmar i veckan att gå igenom och söka information.

Förlegad teknik pekas i undersökningen ut som en orsak till problemen. Ett annat är att de anställda har sina egna system att organisera, till exempel i personliga mappar.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär