Samuel Kammensjö är chef för ett team på SEB:s kundtjänst på sociala medier.

Foto: Christina Blom

Han hittar ditt gnäll – på nätet

Skriver du ett argt inlägg på din blogg om hur ditt bankkort krånglar kan du få svar direkt i kommentarsfältet på hur du löser problemet. Det kallas för uppsökande kundtjänst. Samuel Kammensjö är en av dem som jobbar med det.


SEB är del av en större trend där företag anställer kundtjänstmedarbetare som bara jobbar med
sociala medier. Samuel Kammensjö är chef för ett team på 15 personer som jobbar med SEB:s kundtjänst på sociala medier. Uppdraget är att svara på kundernas frågor på Facebook.

Sedan i maj i år ingår också att dammsuga Twitter och bloggar efter klagomål.
– Vi söker på ”SEB” eller ”uttag” eller ”uttag” + ”SEB” och får upp olika klagomål. Mitt team ansvarar för att hjälpa den här personen. Vi söker också efter ­synpunkter om olika tjänster för att bättre kunna till­varata kunders behov, säger han.

Någon specifik bakgrund krävs inte, men alla i SEB:s team har gått en internutbildning.
– En del har läst marknadsföring och alla har jobbat på bank. Det är lite blandat, säger Samuel Kammensjö.

Kundtjänst i sociala medier är hett. Att möta kunderna på Facebook är mer eller mindre standard, men allt oftare söker medarbetarna aktivt upp oss i andra sociala medier.
– Missnöje sprids med en enorm hastighet, säger John Mellkvist.

Tiden då man försökte göra andra saker med en telefonlur klämd mellan haka och axel för att inte förlora sin plats i telefonkön är förbi. Visst, alla ­företag har inte kundtjänst på Facebook, men allt fler hoppar på tåget.

Det i kombination med att kundtjänsten ofta får ta över den uppsökande omvärldsbevakningen från    företagens marknadsavdelningar, har gett kundtjänsten en revival.
– Kundtjänsten har fått en enormt mycket större betydelse än tidigare. Innan sociala internet fanns inte behovet att svara blixtsnabbt på eventuella klagomål. Missnöje sprids snabbt om du inte besvarar det, ­säger John Mellkvist, varumärkes­expert på Identity Works.

Sociala medier

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Sociala medier

Annons
Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

När Jennifer Jegréus började på International Hair Academy visste hon att drömjobbet som frisör väntade efter utbildningen.

Annons
Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Här är drömjobbet på soliga medelhavsön Malta som ger dig en bra språngbräda in i karriären.

Så många chefer kollar upp dig på LinkedIn – innan du får jobbet

Så många chefer kollar upp dig på LinkedIn – innan du får jobbet

Tror du chefen googlar dig innan du får jobbet? Det är större chans att du kollas upp på LinkedIn.

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Omplacerad. Fick sparken. Erbjöds inte jobbet. Olämpliga inlägg i sociala medier kan ha stor inverkan på karriären. Här är sju exempel.

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

40 procent av alla företag rekryterar personal via sociala medier. Men för att du ska kunna hitta ditt drömjobb på internet måste du göra dig synlig.

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Lagen ger chefen rätt att övervaka ditt jobb Butiksägare i skräck för ny kvittokontroll Du är bevakad på jobbet.

Fler artiklar inom Sociala medier