Så tar du dig fram i finansbranschen
Bekvämlighet är ingenting som ligger för Mårten Lundberg, HR-direktör på Skandia, som själv har kastat sig mellan HR och försäljning, Sverige och Ukraina och bank och försäkring. Hans råd är att våga lämna sin vardagstrygghet.
– Du måste orka utmana dig själv för att vara anställningsbar hela livet, säger han.
Mårten Lundberg har själv ett förflutet som försäljningsansvarig och tycker att branschen måste sluta vara så produktorienterad och fokusera mer på kunden.
– Vi ska ha bra produkter, självklart, men vi måste också bli bättre på kundupplevelser. Vi måste skapa rätt känsla hos kunden när han eller hon möter oss i telefon, vid rådgivning eller på hemsidan.
Mårten Lundberg berättar om Skandias kundserviceverksamhet i Linköping där några av cheferna kommer från hotellnäringen. Att ha kompetens från annat är något som han uppskattar, men det ställer också krav på bolagets kompetensutveckling.
– Vi kommer nog att behöva anpassa våra basprogram efter de anställdas olika profiler, säger han.
Mycket av Skandias utbildning produceras i dag internt, men Mårten Lundberg önskar att det kunde vara mer branschsamarbete kring utbildning som inte är unik för ett bolag, som exempelvis penningtvätt, lag och avtal eller banksekretess. Förutom kompetens som handlar om kundmötet har Skandia behov av djup kompetens, som expertkunskap om produkter, IT, risk eller aktuariekunskap.
– Det bästa är om olika kompetenser möts. Till exempel en IT-kunnig som är intresserad av beteendevetenskap eller en psykolog som vill arbeta med försäljning. unn edberg