Skrivkramp på jobbet kan botas
Händer det att det låser sig när du ska skriva ihop något på jobbet? Sluta våndas. Här är knepen som befriar dig från skrivkrampen.
– För mig kunde det ta två timmar att få ihop ett mejl. Jag fick helt enkelt inte ur mig det jag ville säga, berättar Sanja Oklopcic Blomberg, som jobbar med säljstöd och statistik på Axis Communication i Lund.
Skrivkramp blir allt mer påtagligt på dagens arbetsmarknad i takt med att fler jobb innehåller skrivande i någon form; mejl som ska skickas i väg, viktiga saker som ska rapporteras, minnesanteckningar som ska sammanställas, förslag som ska formuleras. Inte blir det bättre av att tidsplaneringen lätt spricker när orden fastnar.
– Utmaningen i mitt jobb är att skriva så att varje mottagare läser, förstår och använder informationen. Skriver jag för detaljrikt vill en del inte läsa igenom, medan andra vill ha detaljerna, säger Sanja Oklopcic Blomberg.
Osäker velade hon fram och tillbaka med texten och tänkte ”Blir det bra så här? Nej, jag ändrar”. Så höll hon på. Numera använder hon sig av en förutbestämd form i sina mejl:
– Jag skriver först rubriken i ämnesraden, sedan en mening om vad jag vill säga och direkt de viktigaste 3–4 punkterna. Dessa går jag därefter in på en i taget. Ibland kan det i stället för punkterna stå ”Det här har vi diskuterat”, ”Detta har vi gjort”, och ”Konsekvenserna för dig”. Det här gör att skrivandet flyter.