”Ihoplunchningar” är den nya karriärflugan. Via mejlen får man beskedet att någon i ens Linkedin-nätverk har föreslagit en lunch med en person som man aldrig har träffat. Peter Svenonius nappade direkt.
Hittills har 916 ”ihoplunchningar” gjorts via den nya tjänsten Lunchaihop.se.
– Jag startade tjänsten så att vi kan bli mer generösa med varandras kontakter, säger grundaren Jonas Larsson.
Ihoplunchningar görs med personer i det egna nätverket på Linkedin.
– Många kritiserar de sociala nätverken för att de inte är ”på riktigt”, men nu är det lätt att ta nätverkandet vidare, säger Jonas.
Peter Svenonius, konsult specialiserad på försäljnings- och marknadsföringsutveckling på Looa, fick ett mejl från tjänsten med det oväntade erbjudandet om en lunch med en Anders Stråhle på företaget Säljfokus.
Metro följde med. Efter lunchen tog vi kontakt igen för att höra hur det gick. Riktigt bra, visade det sig:
– Ett nytt möte är bokat! Vi hittade ett par möjligheter till samarbete, och jag blev medbjuden på ett frukostmöte med hans BNI-nätverk, hälsar Peter.
Den som kanske mest gläds åt den lyckade ihoplunchningen är Agnieszka Baltyn, onlinemediekonsult på Spot and Tell och den som styrde upp allt:
– Det är en boost när två personer träffas efter tips från mig och kan hitta möjligheter att dra fördel av varandra, säger hon.
Kristian Borglund
Karriär
Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär