Nu ska annonsen ha ett ansikte
Porträtt av grubblande kontorsarbetare, byggjobbare som ler mot kameran eller svetsare i full gång med arbetet. Bilder på människor har blivit ett allt vanligare inslag i platsannonser.
Istället för långa och krångliga annonstexter får människorna illustrera vad arbetet handlar om – och vilken typ av person företaget söker.
– På det hela taget, i alla annonser och reklam, är människor något som drar till sig uppmärksamheten, vi människor tycker om att titta på människor, säger Karin Helgesson, doktor i nordiska språk vid Göteborgs universitet, som skrivit en avhandling om platsannonser.
Förr var det vanligare att man använde bilder på produkterna man var känd för eller på anläggningen i sina platsannonser, enligt Karin Helgesson. Men för drygt 10 år sedan exploderade trenden med att låta människor posera i annonserna - och den blir allt större.
– Det kan ha att göra med den ökade individualiseringen, att människan och medarbetarna blir viktigare. Företagen måste sälja in sig, som ”titta här vad trevliga människor vi har på vår arbetsplats” och också någon att identifiera sig med ”jobbar jag där så blir jag en sådan snygg och trevlig människa”, säger Karin Helgesson.