Sanne Aronsson, 24, fick ofta höra att hon var ”för känslig” efter att ha brutit ut i gråt på jobbet. Men hon vände sin  känslosamhet till något positivt.

Foto: Christina Blom

Våga visa dina känslor på jobbet

– När jag var yngre tyckte jag själv att det var enormt jobbigt. Andra sa att jag var ”för känslig”, och jag kände att jag inte blev tagen på allvar, säger Sanne Aronsson. I  dag vet jag att känslorna är min absolut största styrka.

Hon är i dag egenföretagare och håller i utbildningar som bidrar till att stärka unga entreprenörer och är även grundare av nätverket Kali, som syftar till att göra unga inflytelserika kvinnor ännu mer inflytelserika.

– Mitt breda och känsliga känsloregister gör att jag har extremt lätt för att känna in och spegla människor jag möter. Det är grymt både när jag säljer och håller mina kurser och coachar. 

När andra upprätthåller en påklistrad, så kallad professionell, fasad utåt för att dölja hur de mår, står Sanne  känslomässigt naken.

– Jag kan både vara sprudlande entusiasmerande och visa tårar. Jag tar med mig sårbarheten exempelvis när jag håller kurser eller föreläsningar för att jag vet att det leder till att deltagarna också vågar vara sig själva.

Men det krävs en inre balans för att känslorna inte ska snedtända.

– Jag har jobbat på att utveckla min inre styrka, lyssnar noga på min magkänsla och måste även ha koll på sömnen och hur jag äter. Jag säger också till mina rådgivare att jag behöver ha feedbacken inlindad i bomull för bästa effekt.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Fler artiklar inom Hälsa