”Jag fick gå före döende människor”
Magsjuka och 41 graders feber i 40-gradig hetta är inte riktigt det man först associerar med ordet ”personalförmån”. Men för Linda Marcus var detta en del av upplevelsen under en volontärresa i Ghana, något som erbjuds de anställda konsulterna på hennes arbetsplats Student and workers i Stockholm.
Uppgiften var att under två veckor hjälpa till på ett barnhem strax utanför huvudstaden Accra.
– Första dagen var jag gråtfärdig. Det första intrycket av barnen var oerhört starkt när de rusade fram till oss, barfota i dammet och med världens största leenden, säger hon.
Efter en vecka drabbades hon av malaria och tvingades söka sjukvård.
– Jag fick gå före blödande och säkert döende människor för att jag var vit. Före varje spruta fick jag betala. Det kändes jättekonstigt. Jag har verkligen fått se en helt annan sida av verkligheten.
Nu är hon hemma igen i den svalt minimalistiska kontorsmiljön på Östermalm.
– Man känner en enorm tacksamhet för vad man har. Samtidigt gäller det att hålla fast i den känslan, det är lätt att hamna i samma hjulspår.
SE LINDAS EGNA BILDER FRÅN BARNHEMMET
Enligt Amelie Silfverstolpe, grundare av Volontärbyrån, är volontärprogram för anställda en växande trend bland svenska företag. Förebilden kommer från USA där 90 procent av de 500 största företagen har volontärprogram.
– Tidigare kontaktade vi företagen. Nu kontaktar företagen oss och vill delta.
Att erbjuda volontärprogram är ett effektivt marknadsföringsknep för företag som vill profilera sig som en socialt ansvarstagande arbetsgivare.
– Det är ett sätt att locka till sig arbetskraft med bra värderingar, säger Amelie Silfverstolpe.