Långpendlare mår sämre

Den som pendlar mer än 16 kilometer till jobbet varje dag får betala med sämre hälsa. Det framgår av en amerikansk avhandling som publiceras i senaste numret av American Journal of Preventive Medicine.
 
Studien visar att pendlare är mindre vältränade, väger mer, har högre blodtryck och var mindre fysiskt aktiva än de som hade kortare sträcka till jobbet.  
 
– Allt det där är starka riskfaktorer för hjärtsjukdomar, diabetes och vissa typer av cancer, säger Christine M. Hoehner, en av forskarna vid Washington Universityh School of Medicine i St. Louis, som ligger bakom studien.
 
Den negativa påverkan på hälsan kan i sin tur leda till en för tidig död. Enligt en australisk studie, som nyligen publicerats i  Archives of Internal Medicine, hade de som sitter mer än 11 timmar per dag 40 procents högre riska att dö i förtid än de som sitter mindre än fyra timmar. 
 
Studien gjordes på 4 297 vuxna Texasbor med varierande avstånd till jobbet. De som hade mer än 16 kilometer till jobbet löpte större risk för att drabbas av någon av  indikatorerna för dålig hälsa. Matvanor, tränings- och sovvanor är inte dokumenterade i studien. Det är också faktorer som kan bidra till större midjemått och högt blodtryck.
 
Enligt Björn Ekblom, professor folkhälsovetenskap finns flera svenska studier med motsvarande resultat. 
– Grundproblemet är att man sitter still när man pendlar, men även avgaser och stress påverkar hälsan negativt hos pendlare, säger han.
 
Vad kan man göra att minska problemet?
– Från samhällets sida pågår det projekt med att förbättra cykelbanorna och göra det säkrare att välja cykeln till jobbet. Men det är också upp till var och en att undvika stillasittandet. Att stå upp på tunnelbanan kan vara ett sätt.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Fler artiklar inom Hälsa