Långpendlare mår sämre

Den som pendlar mer än 16 kilometer till jobbet varje dag får betala med sämre hälsa. Det framgår av en amerikansk avhandling som publiceras i senaste numret av American Journal of Preventive Medicine.
 
Studien visar att pendlare är mindre vältränade, väger mer, har högre blodtryck och var mindre fysiskt aktiva än de som hade kortare sträcka till jobbet.  
 
– Allt det där är starka riskfaktorer för hjärtsjukdomar, diabetes och vissa typer av cancer, säger Christine M. Hoehner, en av forskarna vid Washington Universityh School of Medicine i St. Louis, som ligger bakom studien.
 
Den negativa påverkan på hälsan kan i sin tur leda till en för tidig död. Enligt en australisk studie, som nyligen publicerats i  Archives of Internal Medicine, hade de som sitter mer än 11 timmar per dag 40 procents högre riska att dö i förtid än de som sitter mindre än fyra timmar. 
 
Studien gjordes på 4 297 vuxna Texasbor med varierande avstånd till jobbet. De som hade mer än 16 kilometer till jobbet löpte större risk för att drabbas av någon av  indikatorerna för dålig hälsa. Matvanor, tränings- och sovvanor är inte dokumenterade i studien. Det är också faktorer som kan bidra till större midjemått och högt blodtryck.
 
Enligt Björn Ekblom, professor folkhälsovetenskap finns flera svenska studier med motsvarande resultat. 
– Grundproblemet är att man sitter still när man pendlar, men även avgaser och stress påverkar hälsan negativt hos pendlare, säger han.
 
Vad kan man göra att minska problemet?
– Från samhällets sida pågår det projekt med att förbättra cykelbanorna och göra det säkrare att välja cykeln till jobbet. Men det är också upp till var och en att undvika stillasittandet. Att stå upp på tunnelbanan kan vara ett sätt.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa