Foto: Foto: Stock.xchg

6 tips: Säg nej till mer jobb utan sura miner

Publ. 2010-05-28 11:13
 
 

Har chefen lagt på dig nya uppgifter som du verkligen inte tid att göra, men som du inte vet hur man tackar nej till?

Finanstidningen Forbes har sammanställt en lista på fem sätt du kan säga nej till chefen utan att helt tappa ansiktet. Ingen av dem innehåller frasen "Jag har inte tid".

Tips för nej-sägare

1. "Låt mig fundera". Utvärdera hur mycket jobb som behövs för att leverera ett bra resultat. Gör sedan en bedömning om uppdraget är möjligt utifrån din tidigare arbetsbörda.

2. "Tyvärr. Finns det något annat jag kan göra?". När du säger nej, fråga om du kan bidra på något annat sätt, eller om du kan ta itu med uppgiften senare.

3. "Read my lips".
E-post kan misstolkas. "Viljan du uttrycker genom din röst kan inte läsas i ett e-postmeddelande", säger psykologen Susan Newman till Forbes.

4. "Njäe, på torsdag har jag ett möte med ...". Gå inte in i detalj. Om du börjar bläddra i din kalender och visar exakt vad du har att göra i stället finns risk för att chefen säger att den nya uppgiften är viktigare.

5. "Javisst chefen!". Om du är färsk på jobbet och vill jobba dig upp kanske ett nej inte är att rekommendera. Har du lite mer att säga till om kanske den nya uppgiften bara är i vägen för dina andra projekt.

6. "Nej, jag är alldeles för dålig på Excel". Nedvärdera inte dig själv. Då finns risk att chefen svarar med smicker, utan att du slipper.

Tomas Lundin

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Närmare 30 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen flera gånger eller varje dag under semestern, enligt en ny undersökning.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa