Har chefen lagt på dig nya uppgifter som du verkligen inte tid att göra, men som du inte vet hur man tackar nej till?
Finanstidningen Forbes har sammanställt en lista på fem sätt du kan säga nej till chefen utan att helt tappa ansiktet. Ingen av dem innehåller frasen "Jag har inte tid".
6 tips: Säg nej till mer jobb utan sura miner
Tips för nej-sägare
1. "Låt mig fundera". Utvärdera hur mycket jobb som behövs för att leverera ett bra resultat. Gör sedan en bedömning om uppdraget är möjligt utifrån din tidigare arbetsbörda.
2. "Tyvärr. Finns det något annat jag kan göra?". När du säger nej, fråga om du kan bidra på något annat sätt, eller om du kan ta itu med uppgiften senare.
3. "Read my lips". E-post kan misstolkas. "Viljan du uttrycker genom din röst kan inte läsas i ett e-postmeddelande", säger psykologen Susan Newman till Forbes.
4. "Njäe, på torsdag har jag ett möte med ...". Gå inte in i detalj. Om du börjar bläddra i din kalender och visar exakt vad du har att göra i stället finns risk för att chefen säger att den nya uppgiften är viktigare.
5. "Javisst chefen!". Om du är färsk på jobbet och vill jobba dig upp kanske ett nej inte är att rekommendera. Har du lite mer att säga till om kanske den nya uppgiften bara är i vägen för dina andra projekt.
6. "Nej, jag är alldeles för dålig på Excel". Nedvärdera inte dig själv. Då finns risk att chefen svarar med smicker, utan att du slipper.