Allt färre använder Arbetsförmedlingen för att få ta tag i personal. Personliga kontakter och spontanansökningar blir allt viktigare.
– Företagen längtar efter människor som agerar i stället för reagerar, säger Metrojobbs karriärexpert Kristian Borglund.
Novus Opinion har på uppdrag av svenskt Näringsliv frågat över 8 000 företag om hur de får tag i ny personal.
Vanligaste sättet att rekrytera är genom kontakter. Tre av fyra företag har rekryterat inom bekantskapskretsen och nio av tio är nöjda med resultatet, enligt undersökningen.
Knappt hälften av företagen i undersökningen anser att det är relevant att annonsera via Arbetsförmedlingen, jämfört med två av tre 2001.
"Det överensstämmer också med Arbetsförmedlingens egna undersökningar bland arbetssökande som har fått ett jobb, som visar att endast 13 procent fick informationen om det nya jobbet från Arbetsförmedlingen", säger Patrik Karlsson, som jobbar med arbetsmarknadsfrågor på Svenskt Näringsliv i en kommentar.
Men du måste inte ha viktiga kontakter för att få ett jobb som inte annonserats ut. Nästan sex av tio företag har anställt en person som spontanansökt en tjänst.
– Företagen längtar efter människor som agerar i stället för reagerar, som hör av sig för att de känner sig attraherade av företaget och inte för att de råkade se annonsen, säger Metrojobbs karriärexpert Kristian Borglund.
Tidigare i år har även SEB:s företagarpanel gett en liknande bild av hur företagen jagar ny personal. Där svarade vart tredje företag att de anställt en person som skickat in en spontanansökan.