Heidi Forbes Öste, rådgivare inom kommunikation och sociala medier.

Expert: Företag missar chanser på Twitter

Publ. 2010-04-21 10:10
 
 

Många företag saknar strategi när de använder sociala medier, anser rådgivare inom området. En tydlig policy ska få företagen att bättre utnyttja anställdas sociala kompetens.

Sociala medier är ett trendord som för tankarna till bloggar, mikrobloggar och Facebook. För många är sociala medier ett sätt att prata med vänner och träffa personer med liknande intressen.

Det är också en uppfattning som många företag har. Men det gör också att företagen riskerar att gå miste om de möjligheter sociala medier kan erbjuda, menar Heidi Forbes Öste, rådgivare inom kommunikation och sociala medier.

Företagen skulle med hjälp av en tydlig strategi kunna kanalisera de anställdas sociala kompetens till att få in tips, information och knyta viktiga kontakter.

Varje företag har  dessutom en bakgrundshistoria, för att intressera folk via sociala medier är det viktigt att den förmedlas tydligt.
– Det är viktigt att veta vem de vill vara, att förklara sitt företags identitet, säger Heidi Forbes Öste.

För att anställda ska kunna använda sociala medier i arbetet krävs en kärnfull men kort policy så att man vet vad man kan säga och inte säga.
– Om den är tio sidor lång är det ingen som läser den, säger Heidi Forbes Öste.

Tips!

Heidi Forbes Östes fem tips att tänka på när du satsar på sociala medier i ditt företag.

1. Ha en strategi som kommuniceras tydligt internt.

2. Satsa bara på sociala medier som är användbara för just ditt företag.

3. Var konsekvent och relevant med vilken information de anställda kan gå ut med.

4. Ha tålamod: Att bygga relationer tar tid.

5. Sociala medier bör påverka alla områden i organisationen för att få bäst avkastning.

6 . Investera i en egen social mediaplattform, där kan anställda samla information inom företaget som är lättåtkomlig för alla medarbetare.

 
 
Thomas Lövgren

Sociala medier

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Sociala medier

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

10 tips: Så gör du Facebook till ett karriärverktyg

10 tips: Så gör du Facebook till ett karriärverktyg

Nina Jansdotter, som skrivit boken ”Nå ut med Facebook”, ger sina bästa tips för hur du nätverkar, utvecklas och marknadsför dig själv genom Facebook.

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Lagen ger chefen rätt att övervaka ditt jobb Butiksägare i skräck för ny kvittokontroll Du är bevakad på jobbet.

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

Experten tipsar: Så blir du sökbar på LinkedIn

40 procent av alla företag rekryterar personal via sociala medier. Men för att du ska kunna hitta ditt drömjobb på internet måste du göra dig synlig.

Så kan du hitta din praktikplats via nätet

Så kan du hitta din praktikplats via nätet

Att hitta praktikplats kan vara svårt, men då kan nätet vara till hjälp. Nystartade Praktiksajten.

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Sju inlägg i sociala medier som kostat jobbet

Omplacerad. Fick sparken. Erbjöds inte jobbet. Olämpliga inlägg i sociala medier kan ha stor inverkan på karriären. Här är sju exempel.

Fler artiklar inom Sociala medier