Elaine Bergqvist är en av de mest anlitade retorikkonsulterna i Sverige. Här föreläser hon för en grupp politiker.
Foto: Foto: Scanpix

Så blir du proffs på att tala inför folk

Uppd. 2010-04-21 13:46
 
 

1. Försiktig med Powepiont

GÖM DIG INTE. Tänk på att en presentation som baserar sig helt på Powerpoint oftast fungerar som ett sömnmedel för hörarna. Använd i stället ett fåtal bilder som understryker fakta.

2. Intrycket är viktigt

TÄNK PÅ KLÄDERNA. Första intrycket är viktigt och då är klädseln viktig. Genom att kopiera klädstilen som dina åhörare har skapar du en omedelbar känsla av att du är en av dem.

3. Ta ögonkontakt

TITTA PÅ ALLA. Ett vanligt fel är att man enbart tittar på den personen bland åhörarna som nickar och ler. Tänk i stället på att fördela blicken på alla.

4. Skapa ett förtroende

BLI INTRESSANT. Du har tre minuter på dig att väcka välvilja, nyfikenhet och förtroende. Skapa välvilja genom att öppna med: "Vad kul att ni är här". Nyfikenhet skapar du genom att göra ämnet du ska prata om relevant för målgruppen och förtroende genom att besvara varför man ska lyssna på just dig.

5. Variera ditt röstläge

SKAPA DYNAMIK. Pulsen påverkas av rösten. Ett högt taltempo gör att pulsen bland lyssnarna stiger och vid ett långsammare tempo sjunker pulsen. Genom att variera talets tempo skapar du en dynamik i din presentation. Tänk också på hur du betonar dina ord och vilken satsmelodi du använder.

6. Avsluta som du började

KNYT IHOP SÄCKEN. Ett riktigt proffs avrundar sin presentation genom att knyta ihop säcken på ett snyggt sätt. Det innebär att man avslutar presentationen genom att återkoppla till inledningen av presentationen.

 
Mary Örnborg

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

Enligt Clara Löfvenhamn, som är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen, måste vi gå utanför vårt eget ego för att bli bättre på att hantera kritik.

Fler artiklar inom Personlig utveckling