I Sverige är det få företag som talar öppet om att de använder sex i sin marknadsföring för att sälja sina produkter.
För multimiljardären och Virgin-grundaren Richard Branson är sex inget tabuämne. Han har byggt hela sitt imperium runt det.
Tidningen Chef publicerar som enda tidning i Sverige krönikor av den excentriske miljardären och i det senaste numret
beskriver han hur fräcka knep använts för att nå framgång.
Till exempel när konkurrenten British Airways i slutet av 1990-talet sponsrade invigningen av pariserhjulet Millenium Wheel och ingenjörerna hade problem att resa upp konstruktionen.
"Vi såg genast en möjlighet att ställa till med en scen. Vi lyckades hitta ett luftskepp som kunde dra en banderoll över hela London med texten "BA kan inte få upp den", skriver Richard Branson i tidningen Chef.
Men alla marknadsföringsknep var inte så storslagna, även detaljerna spelar roll, menar Branson. Ett exempel är texten på undersidan på de små salt och pepparkvarnarna på flygplanen: "Stulna från Virgin Atlantic".
Branson avslutar gästspelet i tidningen Chef med en uppmaning att hitta clownen i dig.
"Försök att ta dig själv och din verksamhet på lite mindre allvar. Du kommer att överaskas av att många börjar ta dig mer på allvar".
Branson: Så använder jag sex för att sälja
Publ. 2010-04-14 14:09