När aprilskämtet på jobbet blir jättefel ...

Publ. 2010-03-31 15:59
 
 
Foto: Stock.xchg
 

Att tömma alla bläckpennor eller bygga en pyramid med till bredden fyllda pappmuggar på kollegans skrivbord kan lyfta stämningen på kontoret. Men det finns också jobbskämt som fastnar i halsen.

Glenn Howletts kolleger på stadshuset i staden London, Kanada, tyckte att de hade kommit på ett lysande aprilskämt.

Howlett jobbade på ett stort projekt för stadens räkning och kollegerna skojade med honom genom att skicka ett memo där det stod att rapporten skulle vara färdig bara två veckor senare.

Det enda som tydde på att det skulle vara ett skämt var datumet och Howlett var övertygad om att det var äkta.

– Jag blev så upprörd, vi körde tillbaka från bergen, gick in på en pappershandel och började jobba med projektet med en gång, säger han till The London Free Press.

I samband med att han och hans team arbetade mot den omöjliga deadlinen började den åldrade tjänstemannen få panikkänslor och hjärtklappning. Till slut kollapsade han och fick ta ledigt.

Under tiden i sjuksäng kom han på att arbetet helt enkelt inte var värt stressen och begärde att få gå i förtidspension. Först då fick han reda på att det hela var ett skämt.

Men i stället för att skratta svarade Howlett med att stämma stadshuset på hundratusentals kronor.

Sedan incidenten har staden London, Ontario, infört en policy som förbjuder anställda att skämta med varandra på första april.

 
Tomas Lundin

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet